Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Sijainti, aukioloajat ja ajankäyttö, toiminta- ja tuotantotapa, riskien hallinta, digitaaliset työka

  • Tähän osioon kirjataan toimipaikkaan, tiloihin ja tuotantoon liittyviä asioita. Osioon kirjataan muun muassa sijainti ja sen edut ja haitat sekä aukioloajat ja ajankäyttö.
  • Jo alkuvaiheessa on hyvä olla selvillä, miten yrityksen toimintaa hoidetaan yrittäjän lomaillessa tai sairastaessa.
  • Osioon kirjataan myös tieto mahdollisista alihankkijoista – tekeekö kaiken itse vai käyttääkö joihinkin toimintoihin alihankkijaa?
  • Alihankkijoiden käyttäminen on myös verkoston luomista, ja joskus myös kilpailija voi olla yhteistyökumppani. Aina ei kannata tehdä kaikkea itse – joskus voi olla kannattavampaa hyödyntää toisen yrityksen palveluita.
  • Osioon kirjataan myös sopimus-, suojaus-, IPR-, takuu- ja vakuutusasiat, jotka kaikki ovat riskienhallintaa.
  • Kirjaa myös mitä ohjelmistoja ja applikaatioita tarvitset yritystoiminnassasi (esim verkkokauppa, asiakashallintajärjestelmä, google analytics, e-laskutus/kirjanpito-ohjelma)?
‹ Takaisin