Anvisningar för hur du gör upp en affärsverksamhetsplan

När du planerar att starta ett företag och du redan har någon form av affärsidé, kan du fortsätta planeringen av det egna företaget med hjälp av Lissu, ett program för planering av affärsverksamheten. Programmet är utvecklat enligt kundernas behov och hjälper dig att gå igenom och tänka över allt som behövs. Samtidigt förädlas affärsidén, eftersom affärsverksamhetsplanen hjälper till att strukturera tankarna för dig själv och vad du tänker göra och då är det också lättare att berätta om det för andra. Affärsverksamhetsplanen är i första hand ett verktyg för dig själv, men den är också ett hjälpmedel till exempel när du ansöker om finansiering och startpeng.

Lissu svVyn där du fyller i affärsverksamhetsplanen

Här går vi steg för steg igenom vad du ska skriva in i affärsverksamhetsplanen och vad som särskilt behöver beaktas i varje del.

Snabbguide: så här används Lissu:

  1. Stäm träff med en företagsrådgivare som ger dig inloggningsuppgifter till Lissu ELLER skaffa dem själv på webbplatsen.
  2. Fyll i dina egna grunduppgifter.
  3. Skapa en affärsverksamhetsplan och fyll i alla delar.
  4. Allteftersom planeringen framskrider, kan du vid behov göra en begäran om kommentar till företagsrådgivaren ifall du behöver hjälp med att fylla i planen.
  5. Gå igenom den slutgiltiga versionen av affärsverksamhetsplanen tillsammans med företagsrådgivaren.
     

Affärsverksamhetsplanens olika delar

Affärsverksamhetsplanen består av åtta delar som innehåller olika punkter. Klicka på den del eller punkt som du vill se mer information om.

Marknadsföringsmetoder, reklam och säljfrämjande åtgärder

  • I den fjärde delen ligger fokus på försäljnings- och marknadsföringsplanen. I den här delen skriver du in information om bl.a. marknadsföringsmetoder samt om reklam och de säljfrämjande åtgärderna.
  • Det är viktigt att fundera på de här sakerna redan i företagets startskede, eftersom det är livsviktigt för vilket företag som helst att synas och nå ut till kunderna.
  • I samband med affärsverksamhetsplanen lönar det sig att göra upp en marknadsföringsplan för de sex första månaderna, och det lönar sig också att ta reda på kostnaderna för marknadsföring och försäljning med tanke på kalkylerna.
  • Du bör satsa på försäljning och marknadsföring genast från början, för det ger ditt företag kunder.
  • Det har alltså stor betydelse hur du säljer och marknadsför dina produkter och tjänster. Ibland kan det vara värt att överväga att till exempel starta en kampanj, och för försäljning och marknadsföring kan du även få hjälp utifrån av proffs inom området, till exempel av Startias sakkunnignätverk.
‹ Tillbaka