Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Marknadsföringsmetoder, reklam och säljfrämjande åtgärder

  • I den fjärde delen ligger fokus på försäljnings- och marknadsföringsplanen. I den här delen skriver du in information om bl.a. marknadsföringsmetoder samt om reklam och de säljfrämjande åtgärderna.
  • Det är viktigt att fundera på de här sakerna redan i företagets startskede, eftersom det är livsviktigt för vilket företag som helst att synas och nå ut till kunderna.
  • I samband med affärsverksamhetsplanen lönar det sig att göra upp en marknadsföringsplan för de sex första månaderna, och det lönar sig också att ta reda på kostnaderna för marknadsföring och försäljning med tanke på kalkylerna.
  • Du bör satsa på försäljning och marknadsföring genast från början, för det ger ditt företag kunder.
  • Det har alltså stor betydelse hur du säljer och marknadsför dina produkter och tjänster. Ibland kan det vara värt att överväga att till exempel starta en kampanj, och för försäljning och marknadsföring kan du även få hjälp utifrån av proffs inom området, till exempel av Startias sakkunnignätverk.
‹ Takaisin