Anvisningar för hur du gör upp en affärsverksamhetsplan

När du planerar att starta ett företag och du redan har någon form av affärsidé, kan du fortsätta planeringen av det egna företaget med hjälp av Lissu, ett program för planering av affärsverksamheten. Programmet är utvecklat enligt kundernas behov och hjälper dig att gå igenom och tänka över allt som behövs. Samtidigt förädlas affärsidén, eftersom affärsverksamhetsplanen hjälper till att strukturera tankarna för dig själv och vad du tänker göra och då är det också lättare att berätta om det för andra. Affärsverksamhetsplanen är i första hand ett verktyg för dig själv, men den är också ett hjälpmedel till exempel när du ansöker om finansiering och startpeng.

Lissu svVyn där du fyller i affärsverksamhetsplanen

Här går vi steg för steg igenom vad du ska skriva in i affärsverksamhetsplanen och vad som särskilt behöver beaktas i varje del.

Snabbguide: så här används Lissu:

  1. Stäm träff med en företagsrådgivare som ger dig inloggningsuppgifter till Lissu ELLER skaffa dem själv på webbplatsen.
  2. Fyll i dina egna grunduppgifter.
  3. Skapa en affärsverksamhetsplan och fyll i alla delar.
  4. Allteftersom planeringen framskrider, kan du vid behov göra en begäran om kommentar till företagsrådgivaren ifall du behöver hjälp med att fylla i planen.
  5. Gå igenom den slutgiltiga versionen av affärsverksamhetsplanen tillsammans med företagsrådgivaren.
     

Affärsverksamhetsplanens olika delar

Affärsverksamhetsplanen består av åtta delar som innehåller olika punkter. Klicka på den del eller punkt som du vill se mer information om.

Markkinointikeinot, mainonta ja myynninedistäminen

  • Tähän osioon kirjataan tiedot asiakkaista, markkinoista, kilpailutilanteesta, tulevaisuudennäkymistä ja kysynnästä.
  • Asiakas on yritystoiminnan lähtökohta, sillä raha tulee ainoastaan asiakkaalta.
  • On tärkeää tiedostaa, keitä omat asiakkaat ovat, miten he käyttäytyvät ja mitä medioita he käyttävät, sillä asiakas on pohjana kaikelle markkinointi- ja myyntityölle. Markkinointia ja myyntiä on vaikeaa tehdä, jos ei tiedä, kelle tuotettaan tai palveluaan myy.
  • Markkinoiden suhteen tulee pohtia omaa markkina-aluettaan. Keskittääkö toimintansa pelkästään Vaasan seudulle tai Pohjanmaalle, vai tähtääkö koko Suomen markkinoille tai jopa kansainvälisille markkinoille?
  • Päätös omasta markkina-alueesta vaikuttaa moneen asiaan, kuten esimerkiksi markkinointiin, logistiikkaan ja myyntiketjuihin.
  • On hyvin keskeistä, että tietää omat kilpailijansa ja oman kilpailuetunsa kilpailijoihin nähden. Kilpailuetu liittyy keskeisesti asiakashyötyyn eli siihen lisäarvoon, jota asiakas tuotteesta tai palvelusta saa. Miksi asiakas tarvitsee tuotteen tai palvelun?
  • Vaikka tulevaisuutta ei pystykään ennustamaan, katse täytyy kuitenkin aina olla suunnattuna tulevaisuuteen. Miten ottaa huomioon toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset  omaa yritystoimintaa kehittäessä?
‹ Tillbaka