Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Markkinointikeinot, mainonta ja myynninedistäminen

  • Neljännessä osiossa keskiössä on myynti- ja markkinointisuunnitelma. Osioon kirjataan muun muassa tiedot markkinointikeinoista sekä mainonnasta ja myynninedistämisestä.
  • Näiden pohtiminen on olennaista jo yrityksen perustamisvaiheessa, sillä asiakkaiden tavoittaminen ja näkyvyys ovat elintärkeitä mille tahansa yritykselle.
  • Liiketoimintasuunnitelman yhteydessä on kannattavaa tehdä markkinointisuunnitelma ensimmäisille kuudelle kuukaudelle, ja myös markkinointiin ja myyntiin liittyvät kulut kannattaa selvittää laskelmia varten.
  • Myyntiin ja markkinointiin kannattaa panostaa heti alusta lähtien, sillä ne tuovat yrityksellesi asiakkaita.
  • Ei siis ole yhdentekevää, miten myy ja markkinoi tuotteitaan ja palveluitaan. Joskus voi olla kannattavaa pohtia esimerkiksi kampanjan aloittamista, ja myyntiin ja markkinointiin voi myös hankkia ulkopuolista apua alan ammattilaisilta, kuten esimerkiksi Startian asiantuntijaverkostosta.
‹ Takaisin