Instructions for drawing up a business plan

When you are planning to set up your own business and you already have a business idea in mind, you can continue planning your business with the help of Lissu, a business plan program. The program has been developed to suit customers' needs, and it helps you to go through and consider all necessary aspects. By filling out the business plan, you refine your business idea. The business plan helps you to outline what you are actually doing, and then, it is easier to explain that to someone else as well. The business plan is a tool that is primarily meant just for you, but it is also a tool for funding and start-up grant applications.

 Lissu enBusiness plan tool LISSU

This article is a step-by-step guide for filling out your business plan and what you should especially consider at each point.

Quick instructions for using Lissu

  1. Meet a business advisor who gives you the credentials for using Lissu OR get the credentials yourself here.
  2. Fill out your personal information.
  3. Create a business plan and fill out all sections.
  4. If necessary, you can request a business advisor to review your business plan.
  5. Go through the final version of your business plan together with a business advisor.

 

Business plan sections

The business plan consists of eight sections, which are divided into different sub-sections. Click on the section you would like to read more about.

Markkinointikeinot, mainonta ja myynninedistäminen

  • Tähän osioon kirjataan tiedot asiakkaista, markkinoista, kilpailutilanteesta, tulevaisuudennäkymistä ja kysynnästä.
  • Asiakas on yritystoiminnan lähtökohta, sillä raha tulee ainoastaan asiakkaalta.
  • On tärkeää tiedostaa, keitä omat asiakkaat ovat, miten he käyttäytyvät ja mitä medioita he käyttävät, sillä asiakas on pohjana kaikelle markkinointi- ja myyntityölle. Markkinointia ja myyntiä on vaikeaa tehdä, jos ei tiedä, kelle tuotettaan tai palveluaan myy.
  • Markkinoiden suhteen tulee pohtia omaa markkina-aluettaan. Keskittääkö toimintansa pelkästään Vaasan seudulle tai Pohjanmaalle, vai tähtääkö koko Suomen markkinoille tai jopa kansainvälisille markkinoille?
  • Päätös omasta markkina-alueesta vaikuttaa moneen asiaan, kuten esimerkiksi markkinointiin, logistiikkaan ja myyntiketjuihin.
  • On hyvin keskeistä, että tietää omat kilpailijansa ja oman kilpailuetunsa kilpailijoihin nähden. Kilpailuetu liittyy keskeisesti asiakashyötyyn eli siihen lisäarvoon, jota asiakas tuotteesta tai palvelusta saa. Miksi asiakas tarvitsee tuotteen tai palvelun?
  • Vaikka tulevaisuutta ei pystykään ennustamaan, katse täytyy kuitenkin aina olla suunnattuna tulevaisuuteen. Miten ottaa huomioon toimintaympäristössä tapahtuvat muutokset  omaa yritystoimintaa kehittäessä?
‹ Back