Anvisningar för hur du gör upp en affärsverksamhetsplan

När du planerar att starta ett företag och du redan har någon form av affärsidé, kan du fortsätta planeringen av det egna företaget med hjälp av Lissu, ett program för planering av affärsverksamheten. Programmet är utvecklat enligt kundernas behov och hjälper dig att gå igenom och tänka över allt som behövs. Samtidigt förädlas affärsidén, eftersom affärsverksamhetsplanen hjälper till att strukturera tankarna för dig själv och vad du tänker göra och då är det också lättare att berätta om det för andra. Affärsverksamhetsplanen är i första hand ett verktyg för dig själv, men den är också ett hjälpmedel till exempel när du ansöker om finansiering och startpeng.

Lissu svVyn där du fyller i affärsverksamhetsplanen

Här går vi steg för steg igenom vad du ska skriva in i affärsverksamhetsplanen och vad som särskilt behöver beaktas i varje del.

Snabbguide: så här används Lissu:

  1. Stäm träff med en företagsrådgivare som ger dig inloggningsuppgifter till Lissu ELLER skaffa dem själv på webbplatsen.
  2. Fyll i dina egna grunduppgifter.
  3. Skapa en affärsverksamhetsplan och fyll i alla delar.
  4. Allteftersom planeringen framskrider, kan du vid behov göra en begäran om kommentar till företagsrådgivaren ifall du behöver hjälp med att fylla i planen.
  5. Gå igenom den slutgiltiga versionen av affärsverksamhetsplanen tillsammans med företagsrådgivaren.
     

Affärsverksamhetsplanens olika delar

Affärsverksamhetsplanen består av åtta delar som innehåller olika punkter. Klicka på den del eller punkt som du vill se mer information om.

Kuvaus, tuotteen ja palvelun asiakashyöty, palvelun ja tuotteen kehittäminen, sopimukset, suojaus-,

  • Tähän osioon kirjataan kuvaukset tuotteista ja palveluista sekä niiden asiakashyödystä ja kehittämisestä.
  • Osiossa avataan tarkemmin sitä, mistä liikeideassa on kyse. Jos perustaa vaikkapa pizzerian, voi selventää, onko kyseessä esimerkiksi buffet- tai catering-ravintola, keskittyykö ravintola kasvisruokaan tai tarjoaako se kotiinkuljetusta.
  • Asiakashyöty viittaa siihen, että mitä sellaista tuotteessasi tai palvelussasi on, että asiakas hyötyy siitä. Jos siitä ei ole asiakkaalle hyötyä, hän ei osta sitä.
  • Asiakashyöty voi olla hyvin yksinkertainenkin – niin ravintolan kuin rakennuspalvelunkin kohdalla asiakashyöty voi olla esimerkiksi se, että asiakkaalle itselleen jää enemmän vapaa-aikaa.
  • Osioon kirjataan myös ajatuksia tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä, sillä vaikka yrityksen alkuvaiheessa on ehkä kannattavinta keskittyä ydinosaamiseensa, takaraivossa täytyy kuitenkin olla ajatus siitä, miten jatkaa eteenpäin.
  • Tuotteisiin ja palveluihin liittyvien asioiden lisäksi osioon kirjataan myös sopimus-, suojaus-, IPR-, takuu- ja vakuutusasiat, jotka kaikki ovat riskienhallintaa.
‹ Tillbaka