Instructions for drawing up a business plan

When you are planning to set up your own business and you already have a business idea in mind, you can continue planning your business with the help of Lissu, a business plan program. The program has been developed to suit customers' needs, and it helps you to go through and consider all necessary aspects. By filling out the business plan, you refine your business idea. The business plan helps you to outline what you are actually doing, and then, it is easier to explain that to someone else as well. The business plan is a tool that is primarily meant just for you, but it is also a tool for funding and start-up grant applications.

 Lissu enBusiness plan tool LISSU

This article is a step-by-step guide for filling out your business plan and what you should especially consider at each point.

Quick instructions for using Lissu

  1. Meet a business advisor who gives you the credentials for using Lissu OR get the credentials yourself here.
  2. Fill out your personal information.
  3. Create a business plan and fill out all sections.
  4. If necessary, you can request a business advisor to review your business plan.
  5. Go through the final version of your business plan together with a business advisor.

 

Business plan sections

The business plan consists of eight sections, which are divided into different sub-sections. Click on the section you would like to read more about.

Kuvaus, tuotteen ja palvelun asiakashyöty, palvelun ja tuotteen kehittäminen, sopimukset, suojaus-,

  • Tähän osioon kirjataan kuvaukset tuotteista ja palveluista sekä niiden asiakashyödystä ja kehittämisestä.
  • Osiossa avataan tarkemmin sitä, mistä liikeideassa on kyse. Jos perustaa vaikkapa pizzerian, voi selventää, onko kyseessä esimerkiksi buffet- tai catering-ravintola, keskittyykö ravintola kasvisruokaan tai tarjoaako se kotiinkuljetusta.
  • Asiakashyöty viittaa siihen, että mitä sellaista tuotteessasi tai palvelussasi on, että asiakas hyötyy siitä. Jos siitä ei ole asiakkaalle hyötyä, hän ei osta sitä.
  • Asiakashyöty voi olla hyvin yksinkertainenkin – niin ravintolan kuin rakennuspalvelunkin kohdalla asiakashyöty voi olla esimerkiksi se, että asiakkaalle itselleen jää enemmän vapaa-aikaa.
  • Osioon kirjataan myös ajatuksia tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä, sillä vaikka yrityksen alkuvaiheessa on ehkä kannattavinta keskittyä ydinosaamiseensa, takaraivossa täytyy kuitenkin olla ajatus siitä, miten jatkaa eteenpäin.
  • Tuotteisiin ja palveluihin liittyvien asioiden lisäksi osioon kirjataan myös sopimus-, suojaus-, IPR-, takuu- ja vakuutusasiat, jotka kaikki ovat riskienhallintaa.
‹ Back