Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Liikeidean kuvaus, tuotteen ja palvelun asiakashyöty, palvelun ja tuotteen kehittäminen

  • Tähän osioon kirjataan kuvaukset tuotteista ja palveluista sekä niiden asiakashyödystä ja kehittämisestä.
  • Osiossa avataan tarkemmin sitä, mistä liikeideassa on kyse. Jos perustaa vaikkapa pizzerian, voi selventää, onko kyseessä esimerkiksi buffet- tai catering-ravintola, keskittyykö ravintola kasvisruokaan tai tarjoaako se kotiinkuljetusta.
  • Asiakashyöty viittaa siihen, että mitä sellaista tuotteessasi tai palvelussasi on, että asiakas hyötyy siitä. Jos siitä ei ole asiakkaalle hyötyä, hän ei osta sitä.
  • Asiakashyöty voi olla hyvin yksinkertainenkin – niin ravintolan kuin rakennuspalvelunkin kohdalla asiakashyöty voi olla esimerkiksi se, että asiakkaalle itselleen jää enemmän vapaa-aikaa.
  • Osioon kirjataan myös ajatuksia tuotteiden ja palveluiden kehittämisestä, sillä vaikka yrityksen alkuvaiheessa on ehkä kannattavinta keskittyä ydinosaamiseensa, takaraivossa täytyy kuitenkin olla ajatus siitä, miten jatkaa eteenpäin.
‹ Takaisin