”Vasa leder tankarna till hav och kust, svenskspråkighet samt sol”

27.09.2019

OS 9130

Vasa stad lät göra en imageundersökning med syftet att ta reda på hur väl man känner Vasa på andra håll i Finland, hurudan image Vasa har för närvarande och hur lockande Vasa upplevs som bostadsort. På samma gång utreddes hur lockande Vasa är som semestermål.

– Vi hade nog redan något så när på känn hurudan image Vasa har, men nu ville vi få hårda fakta i stället för enbart aningar. När vi vet vad det nuvarande läget är, kan vi medvetet börja utveckla det och göra saker som för vår image i den riktning vi vill. Samtidigt kan vi också bättre mäta om åtgärderna har gett resultat, det vill säga undersökningen kommer att upprepas regelbundet, säger stadens kommunikationschef Leena Forsén.

Vasa stad och Vasaregionens Utveckling Ab VASEK förbereder en imagekampanj som lanseras under hösten.

– Syftet med kampanjens första del är att göra Vasa känt bland finländarna och öka stadens attraktionskraft. Som den här undersökningen visar så känner bara 10 % av finländarna Vasa väl, och avsikten är att få en ändring på detta. Vid sidan av energi-varumärket vill vi också lyfta fram andra styrkor som Vasa har samt det goda liv som finns att erbjuda här, säger Forsén.

– Nästa år fortsätter vi kampanjen med en stark spetsrekrytering tillsammans med företagen och de andra aktörerna, och förhoppningsvis visar det sig som en ökning i antalet sökande till lediga arbetsplatser och förbättrar tillgången på arbetskraft i regionen, säger marknadsföringschef Mari Kattelus från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

Läs mera på Vasa stads pressmeddelande