”Vaasasta tulevat mieleen meri ja rannikko, ruotsinkielisyys ja aurinko"

27.09.2019

OS 9130Vain joka kymmenes (11 %) suomalainen kokee tuntevansa Vaasan hyvin. Ruotsinkielisten joukossa Vaasa tunnetaan paremmin (40 %). Spontaaneina mielikuvina Vaasasta tulevat mieleen rannikko ja meri, Wasalandia ja Tropiclandia, ruotsinkielisyys, kesäkaupunki sekä aurinko ja historiallisuus.

Vaasan kaupunki teetti imagotutkimuksen, jonka tavoitteena oli selvittää, kuinka hyvin Vaasa tunnetaan muualla Suomessa, minkälainen imago Vaasalla on tällä hetkellä ja kuinka houkuttelevana asuinpaikkana Vaasa koetaan. Samalla selvitettiin Vaasan houkuttelevuutta lomakohteena.

– Meillä oli kyllä jo jonkinlainen tuntuma siihen, minkälainen imago Vaasalla on, mutta halusimme nyt tiukkaa faktaa pelkän tuntuman sijaan. Kun tiedämme mikä on nykytilanne, voimme lähteä tietoisesti kehittämään sitä ja tekemään asioita, jotka vievät imagoamme haluamaamme suuntaan. Samalla voimme myös paremmin mitata, ovatko toimenpiteet tuottaneet tulosta, eli tutkimus tullaan toistamaan säännöllisesti, kertoo Vaasan kaupungin viestintäpäällikkö Leena Forsén.

Vaasan kaupunki ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK ovat valmistelemassa imagokampanjaa, joka lanseerataan syksyn aikana.

– Kampanjan ensimmäisen osan tarkoitus on nostaa Vaasa suomalaisten tietoisuuteen ja lisätä kaupungin vetovoimaa. Kuten tämä tutkimus kertoo, vain 10 % suomalaisista tuntee Vaasan hyvin, ja tähän on tarkoitus saada muutos. Energia-brändin rinnalle haluamme nostaa myös muita Vaasan vahvuuksia ja sitä hyvää elämää, mitä täällä on tarjota, kertoo Forsén.

– Ensi vuonna jatkamme kampanjaa vahvalla rekrytointikärjellä yhdessä yritysten ja muiden toimijoiden kanssa, ja se toivottavasti näkyy avointen työpaikkojen hakijamäärien kasvuna ja parantaa työvoiman saantia seudulla, kertoo Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin markkinointipäällikkö Mari Kattelus.

Lue lisää Vaasan kaupungin tiedotteesta



‹ Siirry "Tiedotteet"-sivulle