Nya guider för alla parter i ägarskiften

08.04.2021

OSV oppaat banneri

Ett planerat ägarskifte-projektet, som förverkligas av Vasaregionens Utvecklingsbolag Ab VASEK, Ab Jakobstadsregionens Utvecklingsbolag Concordia och Kristinestads näringslivscentral, har publicerat den 8.4 en serie med fyra guider för alla parter i ägarskiften.

Omfattande och lättlästa guider ger i en koncis och tydlig form anvisningar för både säljaren av verksamheten, den som köper verksamheten, den person som överlåter företaget och den som tar över familjeföretaget.

– Företagets ägarskifte är en lång process. De saker du bör uppmärksamma är lite annorlunda beroende på vilken roll du spelar i ägarskiftet. Därför är serien med fyra guider nu mer omfattande och innehåller, förutom ett omfattande infopaket, också olika minneslistor och anvisningar. I ägar- och generationsskiften ser samma sak lite annorlunda ut beroende på från vilken synvinkel du tittar på den, påminner direktör för företagstjänster Kjell Nydahl från Vasaregionens Utveckling Ab VASEK.

– Rådgivning angående ägar- och generationsskiften har getts inom utvecklingsbolagens verksamhetsområden redan under en längre tid. Förra året hjälpte vi 30 företag i Jakobstadsregionen, mer än 170 olika företag och företagare fick hjälp i Vasaregionen, i Kristinestad nådde tjänsten 20 företag, företagsrådgivare Kari Myllymäki listar ut och fortsätter:

– Ofta börjar man förbereda sig för ett ägarskifte lite för sent, särskilt säljaren eller den som överlåter företaget i ett generationsskifte borde börja i tid med processen. Den här guiden kommer att ge impulsen för att reflektera över saker och hjälper till att gå vidare med konkreta minneslistor. Det är bäst att anlita en expert redan i början av processen.

Anthony Hannus från Kristinestads näringslivscentral är av samma åsikt:

– De viktigaste sakerna för säljaren och överlåtaren är förberedelserna inför försäljning eller överlåtelse av företaget, värderingen av företaget och den mentala aspekten av förändringen. Köparen eller efterträdaren för sin del bör fokusera på att skapa en helhetsbild av företaget och förbereda sig för avtalsförhandlingar. I dessa guider kan du hitta bra, viktiga råd för allt det här, försäkrar han.

Målet med ägarskiftesrådgivningen är att se till att framgångsrika och livskraftiga företag fortsätter sin verksamhet och att arbetsplatserna bevaras. På grund av coronapandemin blev det lite tystare just med ägarskiftesrådgivningen förra våren, men det var bara tillfälligt.

Förutom personlig rådgivning har man inom ramarna av projektet arrangerat olika tillställningar för företagare för vilka ägarskiftet är aktuellt nu eller senare i framtiden. Förra året ändrades alla seminarier och utbildningar till webbinarier, och med webbinarier kommer man att fortsätta även i år.