Inga stora förändringar till styrelsen på VASEKs bolagsstämma

15.04.2021

Bolaget har ett lyckat år bakom sig trots alla utmaningar som coronan orsakat

Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 15.4.2021 följande personer till bolagets styrelse:

ordinarie medlem, kommun/intressegrupp (suppleant)

  • Tomas Häyry, Vasa (Jari Karjalainen)
  • Rurik Ahlberg, Korsholm (Mikael Alaviitala)
  • Janne Laine, Laihela (Minna Niemi)
  • Jenny Malmsten, Malax (Håkan Knip)
  • Miko Heinilä, Storkyro (Pirkko Viljanmaa)
  • Christina Båssar, Korsnäs (Marcus Nordmyr)
  • Tom Holtti, Vörå (Göran Westerlund)
  • Pasi Tuominen, industrin (Juha Häkkinen)
  • Maria Norrlin-Asplund, sme-företagen (Björn Helsing)
  • Antti Holappa, sme-företagen (Antti Romu)
  • Lisbeth Fagerström, högskolorna (Annukka Jokipii)

Som ny medlem i styrelsen valdes Antti Holappa som representerar sme-företagen. Holappa är bilskoleföretagare från Laihela och fungerar även som ordförande i Laihian Yrittäjät. I övrigt förblev styrelsens sammansättning som förut.

Tomas Häyry fortsätter på sin post som styrelseordförande, och verkställande direktör Stefan Råback fungerar som föredragare och sekreterare.

Bolagets totala omsättning år 2020 var 2 042 618 euro och resultat efter skatter 61 741 euro. Bolagsstämman beslutade i enlighet med styrelsens förslag att vinsten ska bokföras på vinst-/förlustkontot och ingen dividend delas ut.

Under år 2020 använde 1 220 företag VASEKs företagstjänster, och 585 personer som planerade grundande av företag besökte Nyföretagscentrum Startia. Med dessa kunder hölls sammanlagt 4 136 möten – både personligen och på distans. Med hjälp av Nyföretagscentrum Startias rådgivning grundades 181 nya företag.

Den nya styrelsen håller sitt konstituerande möte den 6.5.2021 och väljer viceordförande för styrelsen samt sammansättningen för arbetsutskottet.

Verkställande direktör Stefan Råback är nöjd med förra årets resultat, men riktar sin blick mot det som är på kommande:

– Förra året träffade vi mer än 700 av våra kunder specifikt gällande coronautmaningar. Dessutom har vi behandlat mer än 800 ansökningar om ensamföretagarstöd. I år, efter det första kvartalet, är siffran redan 130 företag som har fått hjälp i coronarelaterade ärenden. Statskontoret kommer att inleda kostnadsstödets tredje ansökningsomgång i april. Kostnadsstödet kommer att gälla också för ensamföretagare denna gång. Vårt team av företagsrådgivare är i beredskap för att hjälpa sökande så snart stödkriterierna har publicerats och ansökningsprocessen har öppnats.

 



‹ Gå till "Pressrum"