Framgångsrikt år för VASEK både operativt och ekonomiskt

03.03.2021

20210210 100110

För Vasaregionens Utveckling Ab VASEK var år 2020 – som för så många andra företag och organisationer – väldigt exceptionellt. Exceptionellt på grund av en betydande ökning i kundantalet och den stora övergången till  distansjobb, men även på grund av de ekonomiska effekterna av förändringarna.

Kostnadsfördelningen ändrades märkbart till följd av nedskärningar i exempelvis inköp av tjänster, marknadsföringskostnader och resekostnader. Samtidigt satsade bolaget framförallt på att erbjuda företagstjänster och erhöll även extern finansiering för att stärka rådgivningstjänsterna i coronakrisen. Omsättningen för det regionala utvecklingsbolaget år 2020 var 2 042 618 euro och resultatet efter skatt uppgick till 61 741 euro.

– Operativt sett var vårt år utmanande men mycket framgångsrikt. Det totala antalet företagskunder fördubblades, framförallt som resultat av rådgivning om olika coronastöd och den ekonomiskt svåra situationen för många företag. Genom att internt koncentrera kapaciteten räckte våra resurser till för att hjälpa alla företagare och företag som vänt sig till oss. Förra året hjälpte vi företag i Vasaregionen med att ansöka om totalt över 8 miljoner euro i företagsstöd relaterat till coronasituationen, berättar verkställande direktör Stefan Råback.

Under året som var utmanande för företagen hände däremot också en hel del positiva saker. På Nyföretagscentrum Startia, som fungerar som en del av VASEK, betjänade man till och med 585 personer som planerade att starta eget och med vår hjälp grundades 181 nya företag i Vasaregionen. När det gäller befintliga företag, fanns det även under den ekonomiska krisen glädjande stort intresse för att utveckla och investera, och vi bistod i bland annat olika investerings- och utvecklingsstödsansökningar. Under det gångna året uppnåddes också goda resultat när det gäller ägar- och generationsskiften, med totalt 175 olika företag som kunder.

Under året pågick många intressanta etablerings- och expansionsprojekt i Vasaregionen, som VASEK var med och stödde i samarbete med olika parter.

– Flera av dessa har redan publicerats, såsom till exempel utvidgningen av TietoEVRYs verksamhet i Vasa. Nya arbetstillfällen har skapats i betydande antal i regionen, och dessa har samtidigt diversifierat sysselsättningsmöjligheterna inom olika sektorer. Allt som allt kan det noteras att Vasaregionen är av stort intresse just nu, konstaterar Råback nöjt.

Under år 2020 planerades återhämtningsåtgärder som ett omfattande regionalt samarbete och fokuserades på att främja Ekosystemavtalet 2021–2027 och till det relaterade stora projekt. De första och största satsningarna riktas till energiindustrins innovationsverksamhet och exportfrämjande samt till förberedandet av batteriindustriprojekt.

– Under året arbetade vi hårt för att få olika nationella satsningar till regionen. Ett exempel som kan nämnas är vårt Access-projekt inom turismbranschen, som var det enda i Österbotten som tilldelades arbets- och näringsministeriets nationella återhämtningsfinansiering för turismbranschen, berättar Råback.

– Av våra tre huvuduppgifter var det kanske regionmarknadsföringen och EnergyVaasa-klusterarbetet som led mest av coronaåret, eftersom vi blev tvungna att schemalägga regionmarknadsföringskampanjen på nytt på grund av corona och EnergyWeek beslutade vi slutligen att flytta fram till mars 2022. Arbetets tyngdpunkter och verksamhetsformer omorganiserades, med planeringen och genomförandet av EnergyVaasa Talks-webbinarserien under 2021 som ett bra exempel på detta, listar Råback upp.

Utvecklingsbolagets styrelse godkände bolagets bokslut vid bolagsstämman den 19 februari 2021 och revisionen är klar, bolagsstämman kommer att hållas i april.

‹ Gå till "Pressrum"