Epidemin upptrappas inom Vasa sjukvårdsdistrikt - Företagare, bekanta dej med rekommendationerna

04.10.2020

Maskisuositus

VASEK skickar på begäran av Österbottens regionala koordineringsgrupp meddelandet nedan:

Sjukvårdsdistriktet gav under söndagen nya rekommendationer om bland annat övergång till distansundervisning för två veckor inom andra stadiets undevisningsinrättningar och högskolor. Dessutom påminner man om användningen av ansiktsmask och om vikten av att hålla ett tillräckligt säkerhetsavstånd. Det är fortfarande skäl att stanna hemma också om man har endast lindriga symptom.

– Vi påminner om de tidigare uppgjorda riktlinjerna: Till den österbottniska befolkningen från 15 års ålder och uppåt ges starka rekommendationer om användning av ansiktsmask, alltid när man vistas i offentliga utrymmen utanför hemmet. Stora folkmassor bör undvikas och man bör hålla tillräckligt säkerhetsavstånd om 1-2 meter till andra, konstaterar Vasa sjukvårdsdistrikts direktör Marina Kinnunen.

Vår förhoppning är också att butiksägare, upprätthållare av andra offentliga utrymmen samt andra som erbjuder service förutsätter att personal av arbetarskyddsskäl men också kunder använder ansiktsmask. Dessutom bör man säkerställa att 1-2 meters säkerhetsavstånd iakttas i alla lägen.