Coronavåren hade överraskande effekter på antalet nystartade företag – regionala skillnader stora

25.08.2020

Yritysneuvonta

Via nyföretagarcentralerna grundades sammanlagt 15 procent färre företag i januari-juni jämfört med motsvarande period året innan. Emellertid var de regionala skillnaderna på coronakrisets effekter stora. På vissa områden, som till exempel Mellersta och Västra Nyland, grundades det betydligt fler företag med hjälp av företagsrådgivning än ifjol. Vasaregionen hör till de områden där ivern att starta eget var under årets första halva lugnare jämfört med ifjol.

– Antalet företag som grundades via Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia var nästan 30 procent mindre. Det är dock värt att minnas att 2019 var ett utmärkt år i vår region när det gäller nystartade företag, konstaterar Startias direktör Tommi Virkama.

Sedan juni har företag grundats nästan i takt med de gångna åren. Det årliga medeltalet för grundade företag de senaste tio åren är 175 på Startias område, och ifall grundandet fortsätter i samma takt, kommer den slutliga siffran även för i år att ligga nära medeltalet.

Rikligt med företagaranda trots krisen

Patent- och registerstyrelsens statistik påvisar att under den värsta coronatiden blev antalet nystartade företag i Finland mindre jämfört med fjolåret, medan under observationsperioden som sträcker sig från slutet av april till mitten av juni växte antalet nya företag jämfört med året innan. Samma trend syntes även på Nyföretagarcentralerna.

– På Nyföretagarcentralerna har vi märkt att när man bestämt sig för att starta eget, kan inte ens en sådan här världsomfattande kris helt lätt rubba det beslutet. Och tur att det är så, för vi behöver nytt företagande för att liva upp ekonomin efter coronatiden. Nytt företagande helt enkelt skapar nytt jobb. Beslutsfattare på alla samhällsnivåer måste nu förstå vikten med att rikta resurser till företagens startrådgivning. Det är en investering på sysselsättningen och ny tillväxt, poängterar Nyföretagarcentralerna i Finland rf:s vd Susanna Kallama.

Att pröva på affärsverksamhet genom lättföretagande intresserar i Vasaregionen:

– På torsdag denna vecka kommer vi att hålla ett webinar där experter inom området presenterar de vanligaste alternativen för lättföretagande, berättar Virkama.

Läs Nyföretagarcentralerna i Finland rf:s pressmeddelande (på finska)