Koronakeväällä yllättäviä vaikutuksia yritysten perustamiseen – alueelliset erot suuria

25.08.2020

Yritysneuvonta

Uusyrityskeskusten kautta perustettiin tammi-kesäkuun aikana yhteensä 15 prosenttia vähemmän yrityksiä kuin vuosi sitten vastaavana aikana. Koronakriisin vaikutuksissa oli kuitenkin havaittavissa huomattavia alueellisia eroja. Joillakin alueilla, kuten esimerkiksi Keski- ja Länsi-Uudellamaalla, yrityksiä perustettiin yritysneuvonnan avulla selvästi enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vaasan seutu kuuluu niihin alueisiin, joilla yritysten perustamisinto oli vuoden ensimmäisellä puoliskolla hillitympää aiempaan vuoteen verrattuna.

– Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startian kautta yrityksiä perustettiin kyseisellä ajanjaksolla vajaat 30 prosenttia vähemmän. Täytyy kuitenkin muistaa, että vuosi 2019 oli meidän seudullamme erittäin hyvä, mitä uusien yritysten perustamiseen tulee, toteaa Startian johtaja Tommi Virkama.

Kesäkuun jälkeen yrityksiä on perustettu lähes edellisvuosien tahtiin. Kymmenen viime vuoden keskiarvo yritysten vuotuisessa perustamismäärässä on Startian alueella 175, ja mikäli yritysten perustamisinto jatkuu samanlaisena, tulee tämänkin vuoden loppulukema sijoittumaan keskiarvon paikkeille.

Intoa yrittäjyyteen riittää kriisistä huolimatta

Patentti- ja rekisterihallituksen tilastot osoittavat, että viime vuoteen verrattuna yritysten perustaminen vähentyi Suomessa pahimpaan korona-aikaan, kun taas huhtikuun lopulta kesäkuun puoliväliin ulottuvalla tarkastelujaksolla uusien yritysten määrä kasvoi vuoden takaisesta. Sama trendi näkyi myös Uusyrityskeskuksissa.

– Uusyrityskeskuksissa on huomattu, että kun yrityksen on päättänyt perustaa, sitä päätöstä ei ihan helposti horjuta edes tällainen maailmanlaajuinen kriisi. Ja onneksi näin on, sillä tarvitsemme uutta yrittäjyyttä korona-ajan jälkeiseen talouden elvyttämiseen. Uusi yrittäjyys yksinkertaisesti luo uutta työtä. Päättäjien kaikilla yhteiskunnan tasoilla pitää nyt ymmärtää osoittaa varoja yritysten perustamisneuvontaan. Se on investointi työllisyyteen ja uuteen kasvuun, painottaa Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja Susanna Kallama.

Myös yritystoiminnan testaaminen kevytyrittäjyyden kautta kiinnostaa Vaasan seudulla:

– Tämän viikon torstaina pidämme webinaarin, jossa on mukana asiantuntijoita esittelemässä yleisimpiä kevytyrittäjyyden vaihtoehtoja, Virkama kertoo.

Lue Suomen Uusyrityskeskukset ry:n tiedote