”Bra, sakkunnig service” – mycket positiv respons från VASEKs kundenkät

07.10.2014

Pressmeddelande 7.10.2014

Kundenkätens målgrupp var de företagskunder som VASEKs företagsrådgivare gett rådgivning till under tiden 1.10.2013–10.9.2014. Enkäten skickades per e-post till 665 företag och per post till cirka 70 företag. Svarsprocenten var 13.

Bland de som svarade fanns företag från alla kommuner i Vasaregionen, och de representerade små och medelstora företag. Cirka 60 % av de som svarat hade fått hjälp med utvecklingen av ett verksamt företag. 31 % hade fått startrådgivning och 14 % hade fått hjälp med ett ägar- eller generationsskifte.

Enkätens resultat låg på samma goda nivå som föregående år:

• På påståendet ”Jag är beredd att rekommendera utvecklingsbolagets tjänster till andra” svarade 91 % att de var helt eller delvis av samma åsikt (2013: 91 %)
  • 90 % sade att de kunde anlita VASEKs tjänster även i framtiden (2013: 91 %)
  • 92 % var av helt eller delvis av samma åsikt med påståendet ”Den service jag fick var sakkunnig” (2013: 91 %)
  • 89 % tyckte att rådgivningstjänsten var lätt att nå (2013: 88 % ).

– I kundenkätens öppna svar fick vi mycket positiv respons. En kund berättade att mötena med våra företagsrådgivare är trevliga och avslappnade, och flera kunder tycker att det är trevligt att besöka oss på VASEK. I flera av svaren tackades de tillställningar och utbildningar som VASEK arrangerat, och många nämnde att vi kunde arrangera ännu fler sådana tillställningar, berättar verkställande direktör Pekka Haapanen.

VASEK och Nyföretagscentrum Startia, som är en del av VASEK, har under tidsperioden 1.1.–30.9.2014 betjänat 1 163 företagare eller kunder som planerar att starta eget. Kundkontakterna (möten, telefonsamtal) har varit sammanlagt 2 348 stycken. Med hjälp av Startia har under detta år startats redan 158 nya företag med sammanlagt 200 nya arbetsplatser. (Under motsvarande tidsperiod år 2013 startades med hjälp av Startia 132 nya företag med 166 nya arbetsplatser.)

Enkäten som var riktad till intressenter skickades till 425 personer. Bland dessa fanns representanter för näringslivsorganisationer, regionutvecklingsmyndigheter, utbildningssektorn, genomförare av utvecklingsprojekt samt medlemmar i ägarkommunernas styrelser. Svarsprocenten var 21.

Enkäten som var riktad till intressenter gav klart bättre resultat än år 2013:

• Med påståendet "Bolaget reagerar aktivt på förändringssituationer" var 83 % av de som svarade av helt eller ungefär av samma åsikt (2013: 80 %).
  • På frågan om genomförandet av bolagets strategiska tyngdpunkt företagsrådgivning och annan utveckling av företagens verksamhetsförutsättningar hade lyckats bra, var 81 % av de som svarade av helt eller ungefär av samma åsikt (2013: 75 %).
  • 78 % var av helt eller ungefär av samma åsikt om att genomförandet av tyngdpunkten regional utvecklingsverksamhet (program och projekt) hade lyckats bra (2013: 69 %)
  • Gällande bolagets tredje strategiska tyngdpunkt koordinering av den regionala kommunikationen tyckte 84 % att bolaget lyckats med genomförandet bra (2013: 78 %).

På enkätens öppna frågor kunde målgruppen kommentera bland annat bolagets aktivitet, hur känd de anser att bolagets verksamhet är, bolagets strategiska tyngdpunkter, samarbetet och koordineringen av projektverksamheten.

– De som hade svarat på enkäten tackade VASEK som samarbetspartner, och våra strategista tyngdpunkter understöddes. Visserligen var det så att en tyngdpunkt som en del tyckte var onödig ansågs enligt andra vara viktig – och vice versa, konstaterar Haapanen och fortsätter:

– Vi kan lära oss från enkäternas enstaka kommentarer. Vi går noggrant igenom alla svar för det är alltid möjligt att förbättra vår verksamhet.

Närmare uppgifter

[contact_member,name=Pekka Haapanen,id=6,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Stefan Råback,id=20,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Kjell Nydahl,id=13,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]