”Hyvä asiantunteva palvelu” – VASEKin asiakaskyselyssä paljon positiivista palautetta

07.10.2014

Tiedote 7.10.2014

Asiakaskyselyn kohderyhmänä olivat yritysasiakkaat, joille VASEKin yritysneuvojat olivat antaneet neuvontaa ajanjaksolla 1.10.2013–10.9.2014. Asiakaskysely lähetettiin sähköisesti 665 yritykselle ja noin 70 yritykselle postitse. Vastausprosentti oli 13.

Vastaajia oli kaikista Vaasan seudun kunnista ja he edustivat pieniä ja keskisuuria yrityksiä. Noin 60 % vastaajista oli saanut apua toimivan yrityksen kehittämiseen, 31 % oli saanut alkavan yrittäjän neuvontaa ja 14 % apua omistajan- tai sukupolvenvaihdostilanteessa.

Kyselyn tulokset olivat samalla hyvällä tasolla kuin viime vuonnakin:

• Vastaajista 91 % oli valmis suosittelemaan kehittämisyhtiön palveluita myös muille (osin tai täysin samaa mieltä, 2013 luku oli 91 %)
  • 90 % voisi käyttää VASEKin palveluita myös tulevaisuudessa (2013: 91 %)
  • 92 % vastaajista oli täysin tai osittain samaa mieltä väitteen ”Saamani palvelu oli asiantuntevaa” kanssa (2013: 91 %)
  • Neuvontapalvelu oli helposti tavoitettavissa 89 prosentin mielestä (88 % vuonna 2013).

– Asiakastyytyväisyyden avoimissa vastauksissa saimme paljon positiivista palautetta, erään asiakkaan mukaan tapaamiset yritysneuvojiemme kanssa ovat mukavia ja rentoja, ja meille on asiakkaiden mielestä mukava tulla. VASEKin järjestämiä tilaisuuksia ja koulutuksia kiiteltiin useammassa vastauksessa ja niiden järjestämistä myös toivottiin lisää, luettelee toimitusjohtaja Pekka Haapanen.

VASEK ja sen osana toimiva Uusyrityskeskus Startia on ajanjaksolla 1.1.–30.9.2014 palvellut 1 163 yrittäjää tai yrityksen perustamista suunnittelevaa asiakasta. Asiakaskontakteja (tapaamisia, puheluita) on ollut yhteensä 2 348 kappaletta. Startian avulla on tänä vuonna perustettu jo 158 uutta yritystä, joissa on yli 200 uutta työpaikkaa. (Vastaavalla ajanjaksolla vuonna 2013 Startian avulla perustettiin 132 uutta yritystä, joissa oli 166 uutta työpaikkaa.)

Sidosryhmäkysely puolestaan lähetettiin 425 henkilölle. Näiden joukossa olivat laajasti edustettuina elinkeinoelämän organisaatiot, aluekehitysviranomaiset, koulutussektori, kehityshankkeiden toteuttajat ja yhtiön omistajakuntien kunnanvaltuustojen ja -hallitusten jäsenet. Vastausprosentti oli 21.

Sidosryhmäkyselyn tulokset olivat selvästi paremmat vuoden 2013 tuloksiin nähden:

• Väitteen ”Kehittämisyhtiömme reagoi seudun muutostilanteisiin aktiivisesti” kanssa täysin tai jokseenkin samaa mieltä oli 83 % vastaajista (2013: 80 %).
  • Yhtiön strategian painopisteistä yritysneuvonnan ja muun yritysten toimintaedellytysten kehittämisen näki hyvin onnistuneen 81 % vastaajista (täysin tai jokseenkin samaa mieltä; 2013 vastaajista 75 % oli tätä mieltä).
  • Painopisteen seudullinen kehittämistoiminta (ohjelmat ja hankkeet) kohdalla 78 % vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä sen toteuttamisen onnistumisesta (vuonna 2013 luku oli 69 %).
  • Kolmannen painopisteen eli seutuviestinnän koordinoinnin osalta 84 % oli sitä mieltä, että yhtiö oli onnistunut toteuttamisessa hyvin (2013: 78 %).

Sidosryhmäkyselyn avoimissa kysymyksissä vastaajilla oli mahdollisuus kommentoida mm. yhtiön aktiivisuutta, toiminnan tunnettuutta, strategian painopisteitä, yhteistyötä ja hanketoiminnan koordinaatiota.

– Sidosryhmäkyselyyn vastanneet kiittelivät VASEKia yhteistyökumppanina ja strategiset painopisteemme saivat tasaisesti kannatusta. Tosin joku toisten turhana pitämä painopiste oli toisten vastaajien mielestä tärkeä ja toisin päin, toteaa Haapanen ja jatkaa:

– Vastaajien yksittäisistä kommenteista on myös opittavaa meille. Käymme kaikki vastaukset tarkasti läpi, sillä ainahan on mahdollista parantaa toimintaa.

Lisätietoja

[contact_member,name=Pekka Haapanen,id=6,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Stefan Råback,id=20,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]

[contact_member,name=Kjell Nydahl,id=13,details=Name-Designation-Phone-Email-MemberPhoto]