Anvisningar för hur du gör upp en affärsverksamhetsplan

När du planerar att starta ett företag och du redan har någon form av affärsidé, kan du fortsätta planeringen av det egna företaget med hjälp av Lissu, ett program för planering av affärsverksamheten. Programmet är utvecklat enligt kundernas behov och hjälper dig att gå igenom och tänka över allt som behövs. Samtidigt förädlas affärsidén, eftersom affärsverksamhetsplanen hjälper till att strukturera tankarna för dig själv och vad du tänker göra och då är det också lättare att berätta om det för andra. Affärsverksamhetsplanen är i första hand ett verktyg för dig själv, men den är också ett hjälpmedel till exempel när du ansöker om finansiering och startpeng.

Lissu svVyn där du fyller i affärsverksamhetsplanen

Här går vi steg för steg igenom vad du ska skriva in i affärsverksamhetsplanen och vad som särskilt behöver beaktas i varje del.

Snabbguide: så här används Lissu:

  1. Stäm träff med en företagsrådgivare som ger dig inloggningsuppgifter till Lissu ELLER skaffa dem själv på webbplatsen.
  2. Fyll i dina egna grunduppgifter.
  3. Skapa en affärsverksamhetsplan och fyll i alla delar.
  4. Allteftersom planeringen framskrider, kan du vid behov göra en begäran om kommentar till företagsrådgivaren ifall du behöver hjälp med att fylla i planen.
  5. Gå igenom den slutgiltiga versionen av affärsverksamhetsplanen tillsammans med företagsrådgivaren.
     

Affärsverksamhetsplanens olika delar

Affärsverksamhetsplanen består av åtta delar som innehåller olika punkter. Klicka på den del eller punkt som du vill se mer information om.

Customers, market, competitive situation and your competitive advantage, future prospects, demand

  • This section focuses on your customers, market, competitive situation, competitive advantage, future prospects and demand.
  • The customer is the basis for your business, since you will get money only from your customers.
  • It is important to be aware of who your clients are, how they behave and what media they use, since the customer is the basis for all your sales and marketing. It is hard to sell and market your products or services if you don't know who you are selling them to.
  • In terms of market, you should consider your own market area. Are you going to operate only in the Vaasa region or Ostrobothnia, or are you planning to operate in the whole country or enter the international market?
  • The decision about your market area affects many things, such as marketing, logistics and sales chains.
  • It is essential that you know who your competitors are and what your competitive advantages are compared to them. A competitive advantage is closely related to customer benefits, i. e. the added value that the customer will get from your product or service. Why does the customer need the product or service?
  • Even though you cannot foresee the future, you should always have an eye to the future. How will you take into account the changes occurring in your operational environment when you are developing your business activities?
‹ Tillbaka