Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Customers, market, competitive situation and your competitive advantage, future prospects, demand

  • This section focuses on your customers, market, competitive situation, competitive advantage, future prospects and demand.
  • The customer is the basis for your business, since you will get money only from your customers.
  • It is important to be aware of who your clients are, how they behave and what media they use, since the customer is the basis for all your sales and marketing. It is hard to sell and market your products or services if you don't know who you are selling them to.
  • In terms of market, you should consider your own market area. Are you going to operate only in the Vaasa region or Ostrobothnia, or are you planning to operate in the whole country or enter the international market?
  • The decision about your market area affects many things, such as marketing, logistics and sales chains.
  • It is essential that you know who your competitors are and what your competitive advantages are compared to them. A competitive advantage is closely related to customer benefits, i. e. the added value that the customer will get from your product or service. Why does the customer need the product or service?
  • Even though you cannot foresee the future, you should always have an eye to the future. How will you take into account the changes occurring in your operational environment when you are developing your business activities?
‹ Takaisin