Anvisningar för hur du gör upp en affärsverksamhetsplan

När du planerar att starta ett företag och du redan har någon form av affärsidé, kan du fortsätta planeringen av det egna företaget med hjälp av Lissu, ett program för planering av affärsverksamheten. Programmet är utvecklat enligt kundernas behov och hjälper dig att gå igenom och tänka över allt som behövs. Samtidigt förädlas affärsidén, eftersom affärsverksamhetsplanen hjälper till att strukturera tankarna för dig själv och vad du tänker göra och då är det också lättare att berätta om det för andra. Affärsverksamhetsplanen är i första hand ett verktyg för dig själv, men den är också ett hjälpmedel till exempel när du ansöker om finansiering och startpeng.

Lissu svVyn där du fyller i affärsverksamhetsplanen

Här går vi steg för steg igenom vad du ska skriva in i affärsverksamhetsplanen och vad som särskilt behöver beaktas i varje del.

Snabbguide: så här används Lissu:

  1. Stäm träff med en företagsrådgivare som ger dig inloggningsuppgifter till Lissu ELLER skaffa dem själv på webbplatsen.
  2. Fyll i dina egna grunduppgifter.
  3. Skapa en affärsverksamhetsplan och fyll i alla delar.
  4. Allteftersom planeringen framskrider, kan du vid behov göra en begäran om kommentar till företagsrådgivaren ifall du behöver hjälp med att fylla i planen.
  5. Gå igenom den slutgiltiga versionen av affärsverksamhetsplanen tillsammans med företagsrådgivaren.
     

Affärsverksamhetsplanens olika delar

Affärsverksamhetsplanen består av åtta delar som innehåller olika punkter. Klicka på den del eller punkt som du vill se mer information om.

Beskrivning av affärsidén, produktens och tjänstens kundnytta, utveckling av tjänsten och produkten

  • I den här delen beskriver du produkterna och tjänsterna och utvecklingen av dem samt kundnyttan.
  • Här berättar du mer i detalj vad affärsidén går ut på. Låt oss säga att du startar en pizzeria, då kan du förtydliga om det till exempel är fråga om en buffé- eller cateringrestaurang, om restaurangen fokuserar på vegetarisk mat eller om den erbjuder hemkörning.
  • Kundnytta avser något som din produkt eller tjänst innehåller som gör att kunden har nytta av den. Om kunden inte har någon nytta av produkten eller tjänsten, kommer hen inte att köpa den.
  • Kundnyttan kan till och med vara väldigt enkel – för såväl en restaurang som ett byggföretag kan kundnyttan vara till exempel att kunden själv får mer fritid.
  • Skriv också in dina idéer för hur produkterna och tjänsterna ska utvecklas, för även om det i starten kanske är mest lönsamt att fokusera på sitt kärnkunnande, behöver du ändå ha några tankar i bakhuvudet om hur du ska gå vidare.
‹ Tillbaka