Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Beskrivning av affärsidén, produktens och tjänstens kundnytta, utveckling av tjänsten och produkten

  • I den här delen beskriver du produkterna och tjänsterna och utvecklingen av dem samt kundnyttan.
  • Här berättar du mer i detalj vad affärsidén går ut på. Låt oss säga att du startar en pizzeria, då kan du förtydliga om det till exempel är fråga om en buffé- eller cateringrestaurang, om restaurangen fokuserar på vegetarisk mat eller om den erbjuder hemkörning.
  • Kundnytta avser något som din produkt eller tjänst innehåller som gör att kunden har nytta av den. Om kunden inte har någon nytta av produkten eller tjänsten, kommer hen inte att köpa den.
  • Kundnyttan kan till och med vara väldigt enkel – för såväl en restaurang som ett byggföretag kan kundnyttan vara till exempel att kunden själv får mer fritid.
  • Skriv också in dina idéer för hur produkterna och tjänsterna ska utvecklas, för även om det i starten kanske är mest lönsamt att fokusera på sitt kärnkunnande, behöver du ändå ha några tankar i bakhuvudet om hur du ska gå vidare.
‹ Takaisin