Viktigt att satsa på webben

13.04.2017

Programvaruföretaget Oy Creamarketing Ab i Vasa är ny medlem i Nyföretagscentrum Startias expertnätverk. Företaget som snart fyller 20 år har utvecklat ett eget publiceringssystem, WebAdmin, som baserar sig på SilverStripe, som är ett program med öppen källkod. Med WebAdmin skapas integrerade webbsidor, bokningssystem och info-TV-system. WebAdmin-familjen som utvecklats under åren får alldeles snart en ny medlem när Creamarketing kommer att lansera en webbutik som riktar sig speciellt till små företag.

– Vårt system kan skalas efter kundernas behov. Vi kan förverkliga såväl webbsidor för ett startande småföretag som webbsidor för en stor organisation med dessutom integrerade intranät och extranät, info-tv och bokningssystem, berättar Peter Hellström från Creamarketing.

Enligt honom är den långa erfarenheten från webbteknologin och online-marknadsföringen Creamarketings styrkor. Webbsidor eller andra system som skapats med WebAdmin är kundvänliga och lätta att använda. Dessutom är det enkelt för kunden att upprättahålla dem.

Peter Hellstrom 600pxPeter Hellström utmanar också startande företagare att fundera över möjligheterna med webbaserad marknadsföring.

Dra nytta av nätet!

Hellström uppmanar både nya och erfarna företagare att dra all möjlig nytta av internet. Det är en utmärkt marknadsförings- och försäljningskanal när man satsar på den. Det lönar sig att ta online marknadsföring som en del av marknadsföringsstrategin.

– Bra webbsidor är kundorienterade, lätt sökbara och man hittar väsentlig information och service där. Väl uppbyggda webbsidor är en livsviktig del av företagets marknadsföring och försäljning, betonar Hellström. – Det är också lätt att utvidga webbplatsen efter företagets behov.

IMG 2194 600pxCreamarketing har kontor på Bangatan bakom biblioteket.

Med sin tjugoåriga webberfarenhet vet Hellström att internet ändras hela tiden. Det betyder att också webbsidorna ändras. Förr var det tillräckligt att företagets kontaktuppgifter fanns på nätet men i dag ska man söka synlighet med nya funktioner och sökmaskinsoptimering.

När man planerar nya webbsidor är det bra att kunden har en grafisk profil, eller i alla fall en logo och färgpalett, på klart och en idé om vad webbsidan ska innehålla. Creamarketing sköter om det tekniska genomförandet och vid behov skapar samarbetsparterna innehållet, det vill säga texterna och bilderna, till kundens webbsidor.

Startias Tommi Virkama är nöjd med att ha Creamarketing med i expertnätverket. – De har gedigen erfarenhet av att hur man tar hjälp av internet i affärsverksamhet, vilket i sin tur fint kompletterar vårt expertnätverk på ett bra sätt, prisar han.


Text och bilder: Johanna Haveri
Översättning: VASEK

 

 



‹ Gå till "Sakkunnigorganisationer"