VASEKs företagsrådgivning nådde 58 procent fler befintliga företag

09.01.2015

Pressmeddelande 9.1.2015

Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia tog år 2014 emot besök för diskussioner om totalt 418 nya företagsidéer. Antalet behandlade företagsidéer var något lägre än året innan (2013: 445), men i Vasaregionen grundades ändå med Startias hjälp 198 nya företag (2013: 184). De nya företagen gav, i startskedet, upphov till 272 nya arbetsplatser i regionen.

– En ny företagare grundar ofta företaget för att sysselsätta sig själv, och många anställda förbereder sig för svårare tider på arbetsplatsen genom att bli företagare som bisyssla, varvid företaget fungerar som en reservplan. Andelen arbetslösa (17 %) av Startias kunder har emellertid inte ökat märkbart, berättar Startias direktör Tommi Virkama.

Det uppsökande arbetet nådde företagen

VASEKs företagsrådgivare gav under året förutom startrådgivning även företagsrådgivning till totalt 1 035 redan verksamma företag (2013: 653). Företagsrådgivarna hade kontakt med företagen 2 365 gånger i form av möten samt via telefon och e-post (2013: 1 716). I Vasaregionen verkar cirka 8 500 företag.

Den enorma ökningen i fråga om antalet kontaktade företag (58 %) beror bland annat på att man bedrev mera proaktivt arbete än tidigare år. Företagsrådgivarna kontaktade företagarna och ställde frågor om företagens utvecklingsbehov. I dessa kontakter framkom ett stort antal utvecklingsmål, som företagsrådgivarna tog itu med omedelbart. VASEKs tjänster har blivit mer välkända bland företagarna, vilket framgår av att företagen i högre grad än tidigare tog kontakt direkt till företagsrådgivningen. Företagsrådgivarna ordnade varje månad även mottagningsdagar i Korsnäs, Malax och Vörå.

I företagsrådgivningen lades fokus, förutom vid den allmänna utvecklingen av verksamheten, vid olika stödfunktioner, utveckling av marknadsföringen, kundanskaffning samt kartläggning av företagens utbildningsbehov.

Ägarskiftesprocesserna långsamma

Under året gavs rådgivning som ledde till att cirka 100 olika ägar- och generationsskiftesärenden genomfördes, men eftersom processen för ett generations- eller ägarskifte i allmänhet är lång, framskrider ärendena i långsam takt.

– I slutet av år 2014 hade vi cirka 170 ägar- och generationsskiftesärenden under arbete, och vi fortsätter arbetet med dem till dess de har styrts i hamn. Det kommer in 2–3 nya ärenden per vecka, berättar direktören för företagstjänster Kjell Nydahl, som ansvarar för VASEKs ägarskiftesrådgivning.

Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs personal hade således totalt 3 173 företagskontakter år 2014 (2013: 2 789). I siffran ingår såväl VASEKs som Startias kundkontakter, eftersom Startia sorterar under VASEK, vars företagsrådgivare även verkar vid Startia som rådgivare till företagare i startskedet.

Tommi Virkama
Startias direktör
0400 919 361

Kjell Nydahl
Direktör för företagstjänster
050 368 2686

Vasaregionens Utveckling Ab VASEK är ett närings- och utvecklingsbolag som ägs av kommunerna i Vasaregionen. Bolagets huvuduppgifter är näringslivsrådgivning, regionutveckling och marknadsföring av regionen. VASEK samarbetar intensivt med näringslivet, kommunerna och utbildningssektorn med målet att stärka regionens konkurrenskraft.

‹ Gå till "Pressrum"