Nya företag startas aktivt – Nyföretagarcentralerna i Finland rf. uppmuntrar också till ägarskiften

08.11.2021

097A2004

Under perioden januari–september grundades det sammanlagt 150 nya företag med hjälp av Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia, vilket var 6 % mer än under motsvarande period i 2020. Att starta företag från noll är fortfarande det vanligaste sättet att bli företagare, men Nyföretagarcentralerna i Finland rf. uppmuntrar också att överväga som ett alternativ att ta över ett fungerande företag.

Redan 682 blivande företagare har under år 2021 besökt Startias startrådgivning, vilket redan nu är mer än under hela 2020 (583 kunder). Blivande företagare har fått startrådgivning vid nästan 1 000 möten i år.

– Startrådgivning ges vid personliga möten på vårt kontor, i videomöten, per telefon och e-post. Kunderna kan själv välja hur de vill träffa företagsrådgivaren. På grund av coronaviruset ökade naturligtvis antalet videomöten, och vi tror att de kommer att fortsätta att hållas mycket, nu när alla har tagit det berömda digitala språnget, ler Startias direktör Tommi Virkama.

Under januari–september grundades det i Finland totalt 4 996 företag med hjälp av nyföretagarcentralerna runtom i Finland. Detta är 18 procent fler än under motsvarande period i fjol, och 3 procent mer än 2019, det vill säga före coronapandemin.

Nyföretagarcentralerna kan föra samman de som tänker sälja företagsverksamhet och de som planerar att starta eget

I hela Finland blev bara ett fåtal procent av de kunder som kom till rådgivning företagare genom ett ägarskifte.

– Företagandet i Finland börjar fortfarande mycket ofta med det att man har sin egen idé och kommer till företagsrådgivningen först då idén redan är ganska väl genomtänkt. Jag önskar att det att man fortsätter ett fungerande företag skulle allt oftare vara ett alternativ. Att köpa ett företag kan vara en smidig väg att bli företagare, säger vd för Nyföretagarcentralerna i Finland (SUK ry) Susanna Kallama.

VASEKs ägarskiftesrådgivning har haft 146 kunder under 2021. Företagsköp har varit ämnet i möten med 62 kunder. Några av dessa har varit nya företagare.

– Vi företagsrådgivare gör tätt samarbete, så information om de som tänker sälja sitt företag eller köpa ett företag sprids väl. Vi försöker alltid hjälpa företag att hitta en efterträdare för att hålla verksamma och framgångsrika företag i regionen, säger Kjell Nydahl, direktör för företagstjänster på VASEK.

Enligt den nyligen publicerade ägarskiftesbarometern finns det 74 000 företagare över 55 år i Finland och mer än hälften av dem avser att avstå från sin affärsverksamhet senast 2024. Enligt rapporten hotar nedläggningen 25 000 företag under de närmaste åren. Att hitta efterträdare är den största utmaningen.