Nya företag grundades i jämn takt

22.08.2022

Kunderna förhåller sig avvaktande i Vasaregionen

097A1931

Via Nyföretagarcentralerna grundades under perioden januari-juni nästan lika många nya företag som under jämförelseperioden år 2021. Intresset för att bli företagare har varierat på olika håll i Finland, det vill säga regionala skillnader förekommer. Med hjälp av personlig företagsrådgivning på Nyföretagarcentralerna grundades sammanlagt 3 349 nya företag under perioden januari-juni 2022. Siffran är endast 2 procent lägre än i jämförelse med motsvarande period 2021. Dock ordnades 9 procent fler rådgivningstillfällen i jämförelse med året innan.

– Siffrorna avspeglar det osäkra ekonomiska läget som förorsakats av kriget i Ukraina som tvingar dem som grundar företag att överväga besluten ytterligare. Det är bra att Nyföretagarcentralernas experter har konsulterats oftare än tidigare, konstaterar Piia Malmberg som nyligen tillträtt som verkställande direktör för Nyföretagarcentralerna i Finland rf.

Under perioden januari–juni grundades 98 nya företag med hjälp av Vasaregionens Nyföretagscentrum Startia, vilket var 13 % mindre än under motsvarande period 2021 (2021: 113 företag). Hittills har ändå 282 nya kunder besökt Startia under år 2022 (2021: 233 kunder). Blivande företagare har fått startrådgivningen från Startia vid 549 möten i år.

Enligt Tommi Virkama, Startias direktör, följer kunderna utvecklingen av världssituationen:

– Vi är glada över antalet kunder, även om de noga överväger den rätta tidpunkten att starta eget på grund av världssituationen.

Företagsrådgivning är mer nödvändig nu än någonsin tidigare

Avgiftsfri, konfidentiell och opartisk företagsrådgivning som Nyföretagarcentralerna erbjuder är i det världsläge vi nu befinner oss ännu viktigare än tidigare. Nyföretagare har behov av mer information om i synnerhet företagsverksamhetens lönsamhet och ärenden som gäller deras livsduglighet. Det lägger man märke till i och med den ökade mängden rådgivningstillfällen per kund.

– Resultaten från vår konsekvensanalys som vi lät utföra i början av sommaren tyder på att rådgivningen på Nyföretagarcentralerna är nödvändig. Närmare fyra av fem (77 %) respondenter upplevde att den hjälp Nyföretagarcentralerna erbjuder är betydelsefull för dem, något som Malmberg är glad över.

 



‹ Gå till "Pressrum"