Hanna Malkamäki är VASEKs nya expert inom cirkulär ekonomi

02.01.2023

Hanna Malkamaki VASEK
Malkamäki tillbaka på VASEK efter fyra år

Diplomingenjör i miljö- och energiteknik Hanna Malkamäki (tidigare Alavillamo), 44, har utsetts till VASEKs nya expert inom cirkulär ekonomi. Alavillamo, som är från Vasa, tillträdde sin tjänst på VASEK den 2 januari 2023. Bolagets nuvarande expert inom cirkulär ekonomi Göran Östberg går i pension i slutet av mars 2023. Posten söktes av 15 personer.

Malkamäki återvänder till VASEK från KWH Mirka, där hon var först Marketing Communications Manager och senare Sustainability Communications Manager. Innan Malkamäki började på Mirka arbetade hon som EnergyVaasas Communications & Brand Manager mellan 2016 och 2018, så hon är redan bekant med organisationen och medarbetarna sedan tidigare.

– Det känns jättebra att komma tillbaka till VASEK. Denna roll med hållbarhet och cirkulär ekonomi ligger mig mycket varmt om hjärtat och jag känner att jag kan använda min expertis och erfarenhet till förmån för regionen och företagen. Jag ser fram emot att lära mig mer och arbeta i samarbete med hela nätverket av intressenter, säger Malkamäki.

Alavillamo är utexaminerad diplomingenjör från Tammerfors tekniska universitet och har dessutom en examen som bildartesan inom grafisk planering.

Hållbar utveckling och cirkulär ekonomi är idag centrala begrepp inom näringslivet. Genom att satsa på hållbarhet och cirkulär ekonomi skapar företagen konkurrensfördelar och svarar på olika företags- och konsumentkunders ökande krav inom olika näringsgrenar.

Malkamäki kommer att fortsätta arbetet med regionens företag och deras utvecklingsmål inom hållbar affärsverksamhet och produktion.

– Vi gör inte det här arbetet ensamma, utan vi har ett omfattande samarbetsnätverk inom regionen, nationellt och internationellt, nätverket som Hanna i stor del också känner till. Vi driver för närvarande utvecklingsprojektet Circular Insight & Transition som genomförs i samarbete med utvecklingsbolag i hela Österbotten, säger Stefan Råback, VD, och fortsätter:

– Det är fint att Hanna och Göran kan arbeta tillsammans i början av året, då kommer vi att kunna överföra resultatet av det arbete vi har gjort inom cirkulär ekonomi under Görans ledning under fem års tid för att användas även i framtiden. Vi hälsar Hanna varmt välkommen tillbaka till VASEK. Jag tror att detta också är ett bevis på attraktiviteten och den goda stämningen i vår arbetsgemenskap då Hanna ville återvända till bolagets tjänst, konstaterar  Råback.