Webbshopen blev räddningen i krisen

04.08.2020

Marjo NiemeläEfter två år som deltidsföretagare valde Marjo Niemelä i våras att satsa till 100 procent på sitt eget företag. Hon startade samtidigt webbshop och i hennes butiker finns mängder av inredningsprodukter – allt från porslin till rengöringsprodukter, textilier och mycket mer.

Mitt ute i landsbygdsidyllen i Laihela ligger gårdsbutiken Kotopuoti, som Marjo Niemelä nu drivit i två år. Fram tills i våras gjorde hon det på deltid, vid sidan om det ordinariejobbet inom den kommunala barndagvården. Efter en tids alterneringsledighet fattade Marjo beslutet att bli företagare på heltid och därmed också fokusera till 100 procent på sitt drömjobb inom inredning och kundbetjäning.

– Det blev svårt att hinna sköta allt som gäller butiken på kvällar och helger, inleder Marjo. Leveranserna anländer ofta tidigt på morgonen och ska packas upp, och även helgerna fylldes med jobb vartefter. Det var inte svårt att välja – jag kunde helt enkelt inte ge upp min dröm, ler Marjo.

Att beslutet att säga upp sig från den fasta tjänsten skulle sammanfalla med nedstängningen av samhället blev en olycklig slump som ingen hade kunnat förutspå, men tack vare en positiv attityd och en snabb insats för att få igång näthandeln, klarade sig Marjo och hennes butik sig genom den tyngsta tiden.

– Att starta en webbshop har länge funnits i mina planer, men jag har skjutit upp saken eftersom jag oroat mig för hur jag ska hinna hålla den uppdaterad, sköta leveranser och så vidare. Coronakrisen ledde till att jag till slut blev tvungen att ta tag i saken, med knapp tidtabell, och med facit i hand kan jag konstatera att webbshopen blev min räddning.

Marjo NiemeläMycket av Marjos arbetstid går åt till att packa upp varuleveranser, prissätta produkterna, packa och sköta leveranser för webbshoppens del samt också uppdatera sortimentet i den.

Att den skulle bli någon guldgruva har Marjo aldrig förväntat sig, men kan i efterhand ändå vara positivt överraskad över hur väl kunderna har hittat nätbutiken.

– Marknadsföringen på sociala medier, och alla delningar som mina vänner och min släkt har bjudit på, har varit guld värd, tillägger hon.

Sedan i maj 2020 driver Marjo nu sin inredningsbutik på heltid och någon brist på sysselsättning finns inte, även om vår- och sommarsäsongen inte blev som planerat.

– När jag valde att övergå till att vara heltidsföretagare fick jag möjlighet att söka startstöd, och vände mig till VASEK för att få hjälp med budget och kalkyler. Företaget har utvecklats mycket de senaste två åren, men det var omöjligt att beräkna hur mycket webbshopen skulle tillföra. Där har min företagsrådgivare, Antti Alasaari, varit väldigt tacksam att ha som hjälp.

Kotopuoti 9

Planerna på att anställa guddottern i gårdsbutiken i sommar och även starta upp ett litet gårdscafé, blev Marjo tvungen att revidera redan på våren och det faktum att så många examensfester, större kalas och bröllop ställts in i sommar har påverkat hennes försäljning.

– Jag försöker tänka positivt. Man måste våga satsa och ta risker för att lyckas, och nu står mitt hopp till höstsäsongen och julförsäljningen. Webbshopen kommer ännu att utvecklas med fler språkversioner och produkter, och jag kommer även att börja leverera utomlands.

Även hennes företagsrådgivare konstaterar att Marjos positiva inställning är en fördel.

– Marjo ser gårdsbutikens läge, en bra bit från centrum, som en tillgång eftersom kunderna samtidigt kan njuta av landsbygden. Att hon har stor branschkännedom och är väldigt utåtriktad är ytterligare fördelar, säger Alasaari och fortsätter:

– Hon har sitt hjärta med i arbetet, vilket också märks – det är ofta resultatet när man kombinerar en hobby med företagande.

Kotopuoti 10Och inget ont som för inte för något gott med sig.

– Coronatiden har trots allt lärt mig ganska mycket också, avslutar Marjo.

Text och bilder: Anna Sand / bySand

 



‹ Gå till "Företagsberättelser"