Världsarvssölet – visionen som förverkligades

01.12.2017

Kvarken5 600pxKvarken Brewery finns beläget i Klobbskat hamn i Söderudden, Korsholm. Patrik Björkman är en av de tre delägarna.

Det började med ett bryggarintresse och en vision om ett världsarvsöl. Idag, drygt ett år senare, finns Kvarken Brewerys tre första skärgårdsöl i butik, ett fjärde på restaurang och förhoppningsvis snart även på Alko. En julstout är under tillverkning och det råder ingen brist på utvecklingsplaner och idéer. Vi har förmodligen bara sett början av en framgångssaga.

Bakom företaget står Patrik Björkman och hans far Tore Björkman, hemma från Norra Vallgrund, samt Vasabon och ölkännaren Patrik Willför. De båda namnena – Patrik och Patrik – träffades på en ölkurs och beslöt sig för att starta eget bryggeri, utgående från den vision Björkman hade om ett världsarvsöl.

Kvarken11 600pxFörutom Patrik Björkman är även hans far Tore Björkman samt Patrik Willför, som står för ölkunskapen, delägare i företaget.

Efter ett års provbryggning och en fyra månder lång start up-process i tillståndsdjungeln, fick företaget äntligen grönt ljus från alla myndigheter i våras och de första ölen nådde butikerna i Vasa i juli. Succén var omedelbar och lagret har i princip stått tomt sedan dess.

– Vi har bryggt och kört ut, bryggt och kört ut – något annat har vi inte hunnit med. Det lokala intresset för våra produkter var enormt och den enda marknadsföring vi gjort har skett via sociala medier, berättar Patrik Björkman, som är den enda i trion som jobbar heltid i bryggeriet, som finns ute på Klobbskat i Söderudden.

Inför grundandet av bryggeriet fick trion tips och goda råd från VASEK, och även hjälp med att ansöka om investeringsstöd via ELY-centralen. Nu har de återigen vänt sig dit, fört att kunna gå vidare med marknadsföringen.

– Vår hemsida ska göras klar, vi behöver broschyrer och mycket annat, och vi hoppas få tips och råd och eventuellt också möjlighet med stödansökan för detta via VASEK, fortsätter Björkman.

Kvarken2 600pxSkärgårdsidentiteten är viktig, och de fyra första ölsorterna har fått namn med tanke på detta. De är alla hyllningar till olika platser i Kvarkens skärgård.
Just nu pågår arbetet med företagets första säsongsöl – en julstout – och fler ölsorter och säsongsöl är under planering.

Skärgårdsidentiteten är utgångspunkten för verksamheten. Samtliga produkter är döpta efter och kopplade till världsarvet, och på etiketterna finns en lokal historia om ölets namn samt illustrationer av Sampo Rintanen. Bryggeriets pilsner är till exempel en hyllning till Norrskär och dess forna fyrvaktare, och har därför fått namnet Watchman. Som bäst pågår bryggningen av julstout, som är en klassisk, engelsk stout med inslag av julkryddor. Receptet är Patrik Willförs eget.

– Mörkare öl har genom tiderna ofta hört till julbordet. Porter, mörk lager, stout, rököl, bordsöl. Alla har i grunden en stark maltsmak som oftast lämpar sig bra med det nordiska julbordet. Maltens rökta eller rostade toner sjunker väl in i såväl sötare lådor som den traditionella skinkan och framhäver smakerna i dessa, förklarar Willför.

Förutom julstouten är även en porter perfekt till julbordet – den passar till såväl salt som sött, såsom choklad. Portern är bryggeriets hamnöl och finns tillsvidare bara på restauranger, eftersom det är en starköl.

– Syftet är nu att inleda förhandlingar med Alko, i hopp om att få in produkterna på de tio närmaste butikerna i området, berättar Tore Björkman.

Antalet försäljningsställen utökas vartefter, och ska utvidgas längs västkusten både norrut och söderut. Följande steg är att komma in på den svenska marknaden, i första hand Umeå och Höga Kusten.

– Även gällande exportfrågorna hoppas vi att VASEK ska kunna bistå med goda råd och kontaktnät, säger Patrik Björkman.

Kvarken8 600pxPatrik Björkman är den som sköter bryggeriet och arbetar heltid där.
Med nuvarande utrustning har man möjlighet att fördubbla produktionen, och därför vill man nu nå ut på nya marknader.

Hantverkaröl har under det senaste decenniet fått ett rejält uppsving i hela världen. I Sverige finns idag omkring 300 småbryggerier – i Finland cirka 80, varav hela 30 startades under fjolåret. En glädjande utveckling enligt trion på Klobbskat.

– Vi hoppas få se en ändring i lagstftiningen framöver, så att även mikrobryggerierna får möjlighet till gårdsförsäljning, precis som vingårdar har. Det skulle betyda mycket för oss.

 

 

Text och bilder: Anna Sand

 



‹ Gå till "Företagsberättelser"