Anvisningar för hur du gör upp en affärsverksamhetsplan

När du planerar att starta ett företag och du redan har någon form av affärsidé, kan du fortsätta planeringen av det egna företaget med hjälp av Lissu, ett program för planering av affärsverksamheten. Programmet är utvecklat enligt kundernas behov och hjälper dig att gå igenom och tänka över allt som behövs. Samtidigt förädlas affärsidén, eftersom affärsverksamhetsplanen hjälper till att strukturera tankarna för dig själv och vad du tänker göra och då är det också lättare att berätta om det för andra. Affärsverksamhetsplanen är i första hand ett verktyg för dig själv, men den är också ett hjälpmedel till exempel när du ansöker om finansiering och startpeng.

Lissu svVyn där du fyller i affärsverksamhetsplanen

Här går vi steg för steg igenom vad du ska skriva in i affärsverksamhetsplanen och vad som särskilt behöver beaktas i varje del.

Snabbguide: så här används Lissu:

  1. Stäm träff med en företagsrådgivare som ger dig inloggningsuppgifter till Lissu ELLER skaffa dem själv på webbplatsen.
  2. Fyll i dina egna grunduppgifter.
  3. Skapa en affärsverksamhetsplan och fyll i alla delar.
  4. Allteftersom planeringen framskrider, kan du vid behov göra en begäran om kommentar till företagsrådgivaren ifall du behöver hjälp med att fylla i planen.
  5. Gå igenom den slutgiltiga versionen av affärsverksamhetsplanen tillsammans med företagsrådgivaren.
     

Affärsverksamhetsplanens olika delar

Affärsverksamhetsplanen består av åtta delar som innehåller olika punkter. Klicka på den del eller punkt som du vill se mer information om.

Bolagsform och organisation, arbetskraft, kunnande och utbildningsbehov, CV, eget nätverk och expert

  • Den sjätte delen fokuserar på företagets ledning och organisationsstruktur. I den här delen skriver du in uppgifter om bland annat bolagsformen, personer som hör till organisationen och ägarandelar.
  • Om företaget har flera ägare, beskriver du i affärsverksamhetsplanen hur ansvar och skyldigheter fördelas mellan ägarna. Aktieägaravtalet är ett viktigt dokument när ett företag har fler än en ägare.
  • Affärsverksamhetsplanen innehåller också information om arbetskraft, kunnande och utbildningsbehov, både beträffande företagaren själv och de anställda.
  • Det lönar sig att utnyttja all egen arbetserfarenhet och utbildning så mycket som möjligt, men om det finns luckor i kunnandet eller utbildningen måste du fundera över om det är mer lönsamt att fylla luckorna med hjälp av exempelvis underleverantörer eller genom att anställa personal.
  • Nätverket och experterna spelar en viktig roll under hela företagsverksamheten och behandlas också i den här delen. Det lönar sig att utöka det egna nätverket kontinuerligt och till nätverket hör inte enbart personer du känner genom företagsverksamheten, utan även dina egna personliga kontakter.
‹ Tillbaka