Marknadsföring är inget man sköter med vänstra handen, utan den ska vara planerad och lagenlig

31.03.2017

Peter Hallstrom 600pxPeter Hellström

På Vasaregionens Nyföretagscentrum Startias och Vaasan yrittäjäts evenemang 30 mars fick Startias expertpartners Creamarketing, Esa Siltaloppi Media och DKCO komma till tals och berätta för cirka 30 företagare om marknadsföring och hur den sköts planerat och effektivt.

Tänk igenom och planera

Creamarketing erbjuder webbsidor, bokningssystem och webbutiker. Deras försäljare Peter Hellström ondgjorde sig över att man inte alltid tar webbsidorna på allvar:

– Man skapar bara sina webbsidor och that’s it.

Hellström uppmanade företagarna att noga tänka igenom vilken den egna målgruppen är, dvs. vilken kundkrets man vill nå. Speciellt i ett tvåspråkigt område, eller om man vill ut på den internationella marknaden, är det väldigt viktigt att webbplatsen, webbutiken och textinnehållet är språkligt korrekt.

– Och man kan inte längre blunda för sociala medier. Även om företagaren själv inte vill förekomma på sociala medier, bör dock företaget finnas på de platser där kunderna rör sig och numera använder så gott som alla något av de sociala medierna.

Hellström påminde också om sökmotoroptimering, möjligheterna med Google adwords och det faktum att e-posten fortfarande är en mycket välfungerande och effektiv marknadsföringskanal. Han lyfte även fram hur viktigt det är med CRM, dvs. kunddatasystem. Företagaren måste känna till vad kunden senast köpt och vilka produkter eller tjänster man kan erbjuda framöver.

– Elektronisk marknadsföring och marknadsföring i allmänhet består av många olika delar. Därför är det bra om företagaren tänker över vilka delar som passar för det egna företaget och sedan genomför dem enligt en uppgjord plan, sade Hellström avslutningsvis.

Erbjud lösningar på problem eller underhållning

Priska Autio 300pxPriska Autio från Esa Siltaloppi Media framhöll att även om det är nödvändigt att finnas på sociala medier, så måste man inte synas på alla dessa kanaler:

– Välj de kanaler som känns naturliga för ditt företag och var aktiv på dessa. Det egna innehållet, må det sedan vara bilder, videor eller något annat, bör ge följarna dvs. de potentiella kunderna ett tilläggsvärde och en orsak att följa företaget. Det är alltid bra att föra fram den egna sakkunskapen och erbjuda lösningar på kundernas problem. Att enbart hålla på och truga ”köp, köp!” fungerar inte, påminner Autio.

Också Autio betonade vikten av regelbundenhet och planenlighet och uppmanade företagarna att skapa en enhetlig bild och stil för företaget i alla kanaler. Enhetlighet innebär dock inte att man kopierar samma innehåll och publicerar i alla kanaler.

Esa Siltaloppi Media erbjuder företagsvideor för företag och filmning av företagens egna vloggar. Enligt Autio är en rörlig bild mycket effektivare än enbart en bild för att få besökaren att stanna till och titta.

– Också i en video kan man föra fram sin egen expertis eller enbart försöka underhålla tittaren, det viktiga är att man skapar en positiv bild av företaget, konstaterar Autio.

Ta det säkra före det osäkra

DKCO Tobias Oscar 600pxTobias Björkström och Oskar Sundelin från Advokatbyrå DKCO

Advokatbyrå DKCO:s Tobias Björkström och Oskar Sundelin tog med hjälp av exempelfall fram olika problem- eller riskområden gällande webbsidor, aktivitet på sociala medier och webbutiker. De påminde om upphovsrättsskyddet för foton och användningstillstånd för bilder som används i marknadsföringen samt om att marknadsföringen i till exempel adwords inte får bygga på någon annans varumärke. De här sakerna skapade ivrig diskussion bland åhörarna och det ställdes många preciserande frågor.

Speciellt gällande webbutiker finns det många avtalsfrågor att beakta och på kort tid lyfte Björkström och Sundelin fram kraven som konsumentskyddslagen ställer på näthandeln och påminde om att man bör tillämpa handelns standardvillkor i samband med en köphändelse i en webbutik.

– Många branscher har sina egna standardvillkor som kan skräddarsys för det egna företagets bruk. Vill man vara på den säkra sidan vänder man sig till en jurist som säkerställer att standardvillkoren uppfyller kraven för just det egna företaget, påminde Björkström.

Företagaren bör även noggrant sätta sig in i återförsäljningsavtal, avtal med underleverantörer eller varför inte avtalet man gör med leverantören av plattformen för webbutiken. Personuppgiftslagen gäller även en företagare som registrerar kunduppgifter.

– Det är många saker man på förhand bör tänka igenom omsorgsfullt, för det är alltid bättre att ta det säkra före det osäkra, konstaterade Sundelin avslutningsvis.

Virkama Aarnio 600pxTommi Virkama från Startia och Maija Aarnio från Vaasan yrittäjät

 

Creamarketing, presentation (på finska)
Esa Siltaloppi Media, presentation (på finska)
DKCO, presentation (på finska)

 

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]

[contact_member,name=Maija Aarnio,id=21,details=Name]

 

StartiaUYKIns SE 400px



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera