Markkinointia ei hoideta vasemmalla kädellä vaan suunnitellusti ja lakeja noudattaen

31.03.2017

Peter Hallstrom 600pxPeter Hellström

Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia ja Vaasan yrittäjät päästivät 30.3. tilaisuudessaan Startian asiantuntijakumppani-yritykset Creamarketingin, Esa Siltaloppi Median ja DKCO:n ääneen ja kertomaan noin 30-päiselle yrittäjäyleisölle markkinoinnista ja siitä, miten se hoidetaan suunnitellusti ja tehokkaasti.

Mieti ja suunnittele

Verkkosivuja, varausjärjestelmiä ja verkkokauppoja tarjoavan Creamarketingin myyjä Peter Hellström harmitteli, ettei verkkosivuja oteta aina ihan tosissaan:

– Kotisivut vain tehdään ja that’s it.

Hellström kehotti yrittäjiä miettimään tarkasti oman kohderyhmänsä eli tavoiteltavan asiakaskunnan, ja erityisesti kaksikielisellä alueella, tai mikäli halutaan ulkomaisille markkinoille, sivuston ja verkkokaupan kieliversiot ja tekstien oikeakielisyys nousee tärkeään asemaan.

– Eikä sosiaalista mediaa voida enää sivuuttaa. Vaikka yrittäjä itse ei haluaisikaan somessa olla, on yrityksen kuitenkin löydyttävä sieltä missä asiakkaat ovat, ja nykyään lähes kaikki ovat jossain sosiaalisen median palvelussa mukana.

Hellström muistutti myös hakukoneoptimoinnista, googlen adwordsin mahdollisuuksista sekä siitä, että myös sähköposti on edelleen erittäin toimiva ja tehokas markkinointikanava. Muistutusta yrittäjille tuli myös CRM:n eli asiakastietojärjestelmän tärkeydestä. Yrittäjän pitää tietää mitä asiakas on viimeksi ostanut ja mitä hänelle voisi jatkossa myydä.

– Sähköiseen markkinointiin ja markkinointiin yleensä sisältyy monia erilaisia paloja, yrittäjän on hyvä miettiä mitkä palasista sopii omaan koriin ja lähteä toteuttamaan niitä suunnitelmallisesti, Hellström päätti puheenvuoronsa.

Tarjoa ratkaisuja ongelmiin tai viihdytä

Priska Autio 300pxPriska Autio Esa Siltaloppi Mediasta muistutti, että vaikka sosiaalisessa mediassa mukana oleminen on välttämätöntä, ei ole pakko olla ihan kaikissa kanavissa:

– Valitse itsellesi luontevat kanavat ja ole valitsemissasi kanavissa aktiivinen. Omilla sisällöillä, oli ne sitten kuvia, videoita tai jotain muuta, pitäisi tarjota seuraajille eli potentiaalisille asiakkaille jotain lisäarvoa ja antaa syy seurata yritystä. Aina on hyvä tuoda esiin omaa asiantuntijuutta ja tarjota ratkaisuja asiakkaiden ongelmiin. Pelkkä ”osta, osta!” tuputtaminen ei toimi, Autio muistuttaa.

Myös Autio painotti säännöllisyyden ja suunnitelmallisuuden tärkeyttä ja muistutti hakemaan yritykselle oman yhtenäisen ilmeen ja tyylin kaikkiin kanaviin. Yhtenäisyys ei kuitenkaan tarkoita saman sisällön kopioimista jokaiseen eri kanavaan.

Esa Siltaloppi Media tarjoaa yrityksille yritysvideoita ja yrityksen oman vlogin kuvaamista. Aution mukaan liikkuva kuva pysäyttää seuraajan katsomaan paljon tehokkaammin kuin pelkkä kuva.

– Myös videolla voi tuoda esiin omaa asiantuntijuutta tai pyrkiä puhtaasti vain viihdyttämään katsojia, tärkeintä on jättää positiivinen mielikuva, Autio toteaa.

Parempi katsoa kuin katua

DKCO Tobias Oscar 600pxTobias Björkström ja Oskar Sundelin Asianajotoimisto DKCO:sta

Asianajotoimisto DKCO:n Tobias Björkström ja Oskar Sundelin toivat esimerkkitapausten avulla esille eri ongelma- tai riskikohtia liittyen kotisivuihin, sosiaalisessa mediassa toimimiseen tai verkkokauppaan. He muistuttivat valokuvien tekijänoikeussuojasta ja markkinointiin käytettävien kuvien kuvausluvista sekä siitä, miten mainontaa ei saa esimerkiksi adwordsissa perustaa toisen tavaramerkkiin. Nämä asiat herättivät yleisössä paljon keskustelua ja tarkentavia kysymyksiä esitettiin runsaasti.

Erityisesti verkkokaupan harjoittamiseen liittyy paljon sopimusasioita, ja lyhyessä ajassa Björkström ja Sundelin toivat esiin kuluttajansuojalain asettamat vaatimukset verkkokaupalle ja muistuttivat kaupan vakioehtojen käyttämisestä verkkokaupan ostotapahtuman yhteydessä.

– Monilla toimialoilla on omia vakioehtoja, joita voi räätälöidä oman yrityksen käyttöön. Turvallista on tietysti kääntyä lakimiehen puoleen ja varmistaa, että vakioehdot täyttävät juuri sen oman yrityksen vaatimukset, Björkström muistutti.

Yrittäjän on myös paneuduttava tarkasti jälleenmyyntisopimuksiin, alihankkijoiden kanssa tehtäviin sopimuksiin tai vaikkapa verkkokauppa-alustan toimittajan kanssa tehtävään sopimukseen. Myös henkilötietolaki koskee asiakastietoja rekisteröivää yrittäjää.

– Montaa asiaa pitää miettiä huolella etukäteen, sillä aina on parempi katsoa kuin katua, Sundelin muistutti lopuksi.

Virkama Aarnio 600pxTommi Virkama Startiasta ja Maija Aarnio Vaasan yrittäjistä

 

Creamarketingin esitys
Esa Siltaloppi Median esitys
DKCO:n esitys

 

[contact_member,name=Tommi Virkama,id=14,details=Name]

[contact_member,name=Maija Aarnio,id=21,details=Name]

 

StartiaUYKIns 400px



‹ Siirry "Uutiset"-sivulle

Ajankohtaista

Tilaa uutiskirje

Nurminen Logistics laajentaa kansainvälistä toimintaansa uudella raideyhteydellä Ruotsissa

15.04.2024 | Uutiset
Suomalainen logistiikkayritys Nurminen Logistics avaa uuden raideliikenneyhteyden Ruotsissa. Yhteistyössä VÄTE Rail AB:n kanssa avattu reitti kulkee Haaparannan ja Uumajan kautta Göteborgiin, Pohjoismaiden suurimpaan satamaan.
Lue lisää

EU-liikennepolitiikkaa, mutta kenelle?

12.04.2024 | Uutiset
Riitta Björkenheimin kolumni Vaasa Insiderissä:
Lue lisää

Jos sinua ei huomata, et ole olemassa – by Sand auttaa rakentamaan yrityksesi tavaramerkkiä

11.04.2024 | Uutiset
Jotta yrityksesi erottuisi massasta ja asiakkaat innostuisivat juuri sinun palveluistasi tai tuotteistasi, sillä pitää olla visuaalinen identiteetti, joka antaa selkeän kuvan yrityksestäsi ja sitä kautta lisää luottamusta brändiisi. Hieno logo on hyvä alku, mutta se ei valitettavasti riitä pitkälle.
Lue lisää

Uusia, mutta tuttuja kasvoja VASEKin hallitukseen

04.04.2024 | Uutiset
Yhtiön vuoden 2023 kokonaisliikevaihto oli 2,42 miljoonaa euroa ja voittoa tavoittelemattoman yhtiön vuoden 2023 tulos oli runsaat 12 tuhatta euroa voitollinen. Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin 3.4.2024 pidetyssä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin seuraavat henkilöt:
Lue lisää

Kalastajana kokopäiväisesti – vapaus monien haasteiden keskellä

02.04.2024 | Uutiset
On varhainen maaliskuun aamu ja Kim Ömossa Molpessa valmistautuu lähtemään jäälle kokemaan verkkoja. Meri – oli se sitten jäässä tai avovettä, tyynellä tai myrskyssä – on ollut hänen työpaikkansa marraskuusta 2023 lähtien, jolloin hänestä tuli kokopäiväinen ammattikalastaja perustettuaan yrityksensä K-Fishing.
Lue lisää

EnergyWeek 2024 houkutteli ennätysmäärän kävijöitä

25.03.2024 | Uutiset
EnergyWeek 2024 keräsi edellisviikolla jälleen kerran Vaasaan ennätysmäärän kävijöitä seminaareihin ja messutapahtumiin.
Lue lisää

Vaikuttavuusmalli kuvaa innovaatioekosysteemityötä

21.03.2024 | Uutiset
Vaasan ekosysteemisopimuksen toimijat ovat laatineet vaikuttavuuspolun, joka kuvaa ekosysteemisopimuksen tavoitteita, panoksia ja toimenpiteitä sekä onnistumisia ja miten niitä mitataan.
Lue lisää

Anniskelulupa edellyttää toiminnan omavalvontaa

18.03.2024 | Uutiset
Ravintola- tai kahvilayrittäjä Suomessa tarvitsee useita erilaisia lupia ja asiakirjoja toimintansa harjoittamiseen laillisesti. Mikäli ravintola tai kahvila aikoo tarjoilla yli 2,8-prosenttisia alkoholijuomia, tarvitaan anniskelulupa, joka oikeuttaa alkoholin anniskeluun.
Lue lisää