Företagaren på semester – hur och när?

25.06.2015

Semestersäsongen har börjat och i gatubilden ser man redan många semesterfirare. Vad har en egenföretagare för möjligheter att ta semester? Vem arbetar på företaget när företagaren är på välförtjänt semester? Vi frågade några företagare i Vasaregionen om deras semesterplaner:

Jussi Lehtonen på Linja-autoliikenne Lehtonen Oy berättar att han har lämnat en vecka helt tom i juli.
– Då tar vi vägen mot norr där mobilen inte har täckning. Skolskjutsar som sysselsätter oss normalt är ju på paus under sommaren och turistresorna sköter vi själva. Jultiden och även midsommaren är reserverade för helt annat än arbete.

sunset400px

Tiina Haapala, verkställande direktör för AHA Logistics, kommer att ta fyra veckors semester i sommar.
– Jag tillbringar min semester med husmålning i Kaskö centrum, avslöjar Haapala. – Mina härliga kolleger tar hand om företagets verksamhet under tiden. Jag kan nog nås via mobilen även på semestern, men vår bransch är sådan att jag inte kan städa undan bordet utan bara flytta uppgifterna över till mina kolleger, eftersom det alltid finns så mycket på gång.

Transport- och speditionsbranschen avtar inte för sommaren, tvärtemot många andra branscher. Enligt Haapala kommer arbetsmängden snarare att ökas på grund av kundernas och samarbetspartners semestrar, eftersom de sedvanliga arbetsuppgifterna sköts av vikarier.

Molpe350px

Hanna-Leena Muurinen på AITO Kotihoito berättar att företaget fungerar normalt under sommaren.
– Våra kunder har behov av service naturligtvis också på sommaren. Vi har sommarvikarier och de administrativa uppgifterna delar jag med Maarit Kokkinen så att vi båda får en månads semester.

Muurinen säger att de har gjort så här sedan företaget grundades, för också en företagare behöver semester. På vintern försöker de i mån av möjlighet komma ifrån arbetet bland annat genom förlängda veckoslut.

– Jag har inga större semesterplaner, det blir ex tempore i sommar. Det skulle ju vara trevligt om det skulle vara så varmt att man skulle kunna ha t-skjorta på sig! skrattar Muurinen. Vaasa Hovioikeudenranta MG 4864 400px

Läs också studien om sommararbetare och semestrar i små och medelstora företag år 2013:
http://www.yrittajat.fi//kesatyontekijat_lomat_pk_yrityksissa2013 (på finska)

och en motsvarande studie från Sverige: