Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Kunder, marknaden, konkurrensläge och egen konkurrensfördel, framtidsutsikter, efterfrågan

  • I den här delen skriver du in information om kunder, marknaden, konkurrensläge, framtidsutsikter och efterfrågan.
  • Kunden är utgångspunkten för verksamheten, eftersom det endast är kunden som ger dig pengar.
  • Det är viktigt att vara medveten om vilka de egna kunderna är, hur de beter sig och vilka medier de använder, eftersom allt marknadsförings- och försäljningsarbete görs utgående från kunden. Det är svårt att göra marknadsföring och försäljning om du inte vet vem du säljer din produkt eller tjänst till.
  • I fråga om marknaden bör du fundera över ditt eget marknadsområde. Fokuserar din verksamhet enbart på Vasaregionen eller Österbotten, eller siktar du på hela den finska marknaden eller rentav på den internationella marknaden?
  • Beslutet om ditt eget marknadsområde inverkar på många saker, som marknadsföring, logistik och försäljningskedjor.
  • Det är mycket viktigt att veta vilka de egna konkurrenterna är och sin egen konkurrensfördel gentemot sina konkurrenter. Konkurrensfördelen hör nära ihop med kundnyttan, det vill säga det mervärde som en kund får av en produkt eller tjänst. Varför behöver kunden en produkt eller tjänst?
  • Även om framtiden inte går att förutsäga, måste du ändå alltid blicka framåt. Hur beaktar man förändringar i verksamhetsmiljön när man utvecklar sin egen företagsverksamhet?
‹ Takaisin