Anvisningar för hur du gör upp en affärsverksamhetsplan

När du planerar att starta ett företag och du redan har någon form av affärsidé, kan du fortsätta planeringen av det egna företaget med hjälp av Lissu, ett program för planering av affärsverksamheten. Programmet är utvecklat enligt kundernas behov och hjälper dig att gå igenom och tänka över allt som behövs. Samtidigt förädlas affärsidén, eftersom affärsverksamhetsplanen hjälper till att strukturera tankarna för dig själv och vad du tänker göra och då är det också lättare att berätta om det för andra. Affärsverksamhetsplanen är i första hand ett verktyg för dig själv, men den är också ett hjälpmedel till exempel när du ansöker om finansiering och startpeng.

Lissu svVyn där du fyller i affärsverksamhetsplanen

Här går vi steg för steg igenom vad du ska skriva in i affärsverksamhetsplanen och vad som särskilt behöver beaktas i varje del.

Snabbguide: så här används Lissu:

  1. Stäm träff med en företagsrådgivare som ger dig inloggningsuppgifter till Lissu ELLER skaffa dem själv på webbplatsen.
  2. Fyll i dina egna grunduppgifter.
  3. Skapa en affärsverksamhetsplan och fyll i alla delar.
  4. Allteftersom planeringen framskrider, kan du vid behov göra en begäran om kommentar till företagsrådgivaren ifall du behöver hjälp med att fylla i planen.
  5. Gå igenom den slutgiltiga versionen av affärsverksamhetsplanen tillsammans med företagsrådgivaren.
     

Affärsverksamhetsplanens olika delar

Affärsverksamhetsplanen består av åtta delar som innehåller olika punkter. Klicka på den del eller punkt som du vill se mer information om.

Kunder, marknaden, konkurrensläge och egen konkurrensfördel, framtidsutsikter, efterfrågan

  • I den här delen skriver du in information om kunder, marknaden, konkurrensläge, framtidsutsikter och efterfrågan.
  • Kunden är utgångspunkten för verksamheten, eftersom det endast är kunden som ger dig pengar.
  • Det är viktigt att vara medveten om vilka de egna kunderna är, hur de beter sig och vilka medier de använder, eftersom allt marknadsförings- och försäljningsarbete görs utgående från kunden. Det är svårt att göra marknadsföring och försäljning om du inte vet vem du säljer din produkt eller tjänst till.
  • I fråga om marknaden bör du fundera över ditt eget marknadsområde. Fokuserar din verksamhet enbart på Vasaregionen eller Österbotten, eller siktar du på hela den finska marknaden eller rentav på den internationella marknaden?
  • Beslutet om ditt eget marknadsområde inverkar på många saker, som marknadsföring, logistik och försäljningskedjor.
  • Det är mycket viktigt att veta vilka de egna konkurrenterna är och sin egen konkurrensfördel gentemot sina konkurrenter. Konkurrensfördelen hör nära ihop med kundnyttan, det vill säga det mervärde som en kund får av en produkt eller tjänst. Varför behöver kunden en produkt eller tjänst?
  • Även om framtiden inte går att förutsäga, måste du ändå alltid blicka framåt. Hur beaktar man förändringar i verksamhetsmiljön när man utvecklar sin egen företagsverksamhet?
‹ Tillbaka