Instructions for drawing up a business plan

When you are planning to set up your own business and you already have a business idea in mind, you can continue planning your business with the help of Lissu, a business plan program. The program has been developed to suit customers' needs, and it helps you to go through and consider all necessary aspects. By filling out the business plan, you refine your business idea. The business plan helps you to outline what you are actually doing, and then, it is easier to explain that to someone else as well. The business plan is a tool that is primarily meant just for you, but it is also a tool for funding and start-up grant applications.

 Lissu enBusiness plan tool LISSU

This article is a step-by-step guide for filling out your business plan and what you should especially consider at each point.

Quick instructions for using Lissu

  1. Meet a business advisor who gives you the credentials for using Lissu OR get the credentials yourself here.
  2. Fill out your personal information.
  3. Create a business plan and fill out all sections.
  4. If necessary, you can request a business advisor to review your business plan.
  5. Go through the final version of your business plan together with a business advisor.

 

Business plan sections

The business plan consists of eight sections, which are divided into different sub-sections. Click on the section you would like to read more about.

Kunder, marknaden, konkurrensläge och egen konkurrensfördel, framtidsutsikter, efterfrågan

  • I den här delen skriver du in information om kunder, marknaden, konkurrensläge, framtidsutsikter och efterfrågan.
  • Kunden är utgångspunkten för verksamheten, eftersom det endast är kunden som ger dig pengar.
  • Det är viktigt att vara medveten om vilka de egna kunderna är, hur de beter sig och vilka medier de använder, eftersom allt marknadsförings- och försäljningsarbete görs utgående från kunden. Det är svårt att göra marknadsföring och försäljning om du inte vet vem du säljer din produkt eller tjänst till.
  • I fråga om marknaden bör du fundera över ditt eget marknadsområde. Fokuserar din verksamhet enbart på Vasaregionen eller Österbotten, eller siktar du på hela den finska marknaden eller rentav på den internationella marknaden?
  • Beslutet om ditt eget marknadsområde inverkar på många saker, som marknadsföring, logistik och försäljningskedjor.
  • Det är mycket viktigt att veta vilka de egna konkurrenterna är och sin egen konkurrensfördel gentemot sina konkurrenter. Konkurrensfördelen hör nära ihop med kundnyttan, det vill säga det mervärde som en kund får av en produkt eller tjänst. Varför behöver kunden en produkt eller tjänst?
  • Även om framtiden inte går att förutsäga, måste du ändå alltid blicka framåt. Hur beaktar man förändringar i verksamhetsmiljön när man utvecklar sin egen företagsverksamhet?
‹ Back