Viisitoistavuotias VASEK juhlii työn merkeissä

08.08.2018

VASEK 15VuottaVaasanseudun Kehitys Oy VASEK perustettiin 20.8.2003, ja yhtiö aloitti varsinaisen toimintansa marraskuussa 2003. Tänä syksynä juhlistetaan siis yhtiön 15-vuotista taivalta ja juhliminen tapahtuu VASEKille tyypilliseen tapaan työn merkeissä.

Yrittäjänpäivänä 5.9. käynnistyy tapahtumasarja ”Neuvoja yrittäjyyteen ja kuppi kahvia”. Sarjaan kuuluu seitsemän eri tilaisuutta – jokaisessa omistajakunnassa omansa. Tilaisuudet järjestetään yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa, eli mukana ovat kunnat, kuntien omat yrittäjäyhdistykset sekä tietysti asiantuntijapuheenvuorojen pitäjät eri organisaatioista.

– Tällä kertaa emme halunneet pitää samaa tilaisuutta jokaisessa kunnassa, vaan nyt tilaisuuksien ohjelmat ovat hieman erilaisia. Eli kannattaa tutustua ohjelmiin ja piipahtaa oman kunnan tilaisuuden lisäksi myös vaikkapa naapurikunnassa, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl kehottaa.

– Yhteistyö oman kunnan yrittäjien kanssa on tärkeää, mutta myös naapurikunnan puolelle kannattaa suunnata verkostoitumaan, VASEKin yhteydessä toimivan Uusyrityskeskus Startian johtaja Tommi Virkama komppaa.

Tilaisuuksien aiheina ovat muun muassa EU:n tietosuoja-asetus, myynti ja markkinointi, sopimusasiat ja yrittäjän lainopilliset sudenkuopat, julkiset hankinnat, tuet kehittämiseen ja investointiin sekä taloushallinto. Tutustu tarkemmin ohjelmaan täällä.

Vaasan seudun asukkaat ovat aina pitäneet tärkeää, että VASEKissa on ”oma” yritysneuvoja jokaiselle kunnalle, joka huolehtii sen yrityksistä ja auttaa esimerkiksi erilaisissa tukiasioissa, yritys- ja investointitukien hakemisessa, yrityksen perustamisvaiheessa ja myös omistajan- tai sukupolvenvaihdoksissa.

– Huolehdimme yrityksistä koko sen elinkaaren ajan. Yritysneuvontaan voi tulla toimistollemme Alatorille tai pyytää yritysneuvojaa käymään yrityksessä. Kunnissa on myös omia päivystyspäiviä, jolloin yritysneuvoja on tavattavissa kunnantalolla, Nydahl muistuttaa ja jatkaa:

– Palvelumme, aivan kuten nämä tilaisuudetkin, ovat aina maksuttomia. Jos juuri nyt ei ole mitään kehityskohdetta käynnissä yrityksessä, kannattaa kuitenkin tulla kuulemaan lisää ajankohtaisista aiheista ja VASEKin palveluista.

Yhtiön tehtäviksi määriteltiin sen perustamisvaiheessa seudun markkinoinnin lisäksi elinkeinoyhteistyön koordinointi, seudullisten kehityshankkeiden toteuttaminen ja erikoistuneet yrityspalvelut. Nämä ovat VASEKin toiminnan kulmakivinä edelleen.

– Heinäkuussa EnergyVaasa ja seudun energiateknologiaosaaminen oli näkyvästi esillä SuomiAreenalla Porissa, missä järjestettiin tilaisuus sähköverkkojen turvallisuudesta. Nyt elokuussa käynnistyy uusi matkailualan kehittämiseen tähtäävä hanke yhdessä Merenkurkun neuvoston kanssa, myös monia muita hankkeita on käynnissä tai suunnitteilla, vt. tj. Stefan Råback luettelee ja jatkaa:

– Paiskimme töitä samojen päätehtävien parissa kuin 15 vuotta sitten. Toiminnan punaisena lankana on edelleen yhteistyö – ja tulee olemaan seuraavatkin 15 vuotta!

[contact_member,name=Stefan Råback,id=20,details=Name]

[contact_member,name=Kjell Nydahl,id=13,details=Name]