Staffans Reklam Ab:n uusi aikakausi – sukupolvenvaihdos, nimenvaihdos ja laajennus

25.01.2019

Staffans Reklam Joakim Glasberg1Joakim Glasberg pyörittää Vöyrillä Staffans Reklam Ab:tä, joka on erikoistunut mainosteippauksiin, kyltteihin ja tarroihin. Sukupolvenvaihdos ja virallinen nimenmuutos toteutettiin vuonna 2018.

Vöyriläisyritys G. Staffans Uraffärissä toteutettiin viime vuoden aikana sukupolvenvaihdos. VASEKin yrityspalvelupäällikkö Kjell Nydahl avusti yritystä prosessin aikana. Samanaikaisesti tapahtui virallinen nimenvaihdos, ja Staffans Reklam Ab:tä vetää nykyään Joakim Glasberg.

– Edellytykset sukupolvenvaihdokselle olivat hyvät, sillä Joakim oli jo pitkään ollut yhtiön osakkaana. Hän oli hyvin sisällä yrityksen toiminnassa ja on itse vetänyt yrityksen mainospuolta monen vuoden ajan, Nydahl toteaa.

– Nydahl auttoi meitä erinomaisen hyvin koko prosessin ajan. Myös kirjanpitäjältämme saimme monta hyvää neuvoa, Glasberg lisää.

– Kannattaa ryhtyä miettimään sukupolvenvaihdosta hyvissä ajoin. Mitä enemmän ehtii valmistautua, sitä sujuvammin kaikki menee. Aika kuluu nopeasti, joten ei kannata lykätä asiaa turhaan, hän jatkaa.

Heidän tapauksessaan prosessi venyi, koska liikkeessä oli varastoa, joka piti ensin myydä pois.

– Muutoin kyseessä oli ihan perinteinen sukupolvenvaihdos, Nydahl lisää.

Staffans Reklam 6 wwwSekä sukupolvenvaihdoksen että investointitukihakemuksen yhteydessä Joakim Glasberg ja hänen vanhempansa ovat saaneet apua VASEKilta. Nyt rakennetaan lisärakennusta tarkoituksenmukaisempia tuotantotiloja varten.

Nyt käynnissä on tilojen laajentaminen, minkä myötä yritys saa tarkoituksenmukaisemmat tilat ja mikä mahdollistaa tehokkaamman tuotannon.

– Laajennuksen ansiosta meidän on mahdollista ottaa työn alle suurempia projekteja, Glasberg kertoo.

Laajennuksen toteuttamista varten yritys on hakenut investointitukea – myöskin VASEKin ja Kjell Nydahlin avulla.

Glasbergin äidinisän vuonna 1938 Vöyrille perustama perheyritys oli alussa tyypillinen kyläkauppa. Kun Glasbergin vanhemmat ottivat toiminnan hoitaakseen, kehittyi liike kello- ja kultasepänliikkeeksi, jossa muun muassa erilaiset urheilupalkinnot muodostivat merkittävän osan myynnistä. Glasberg itse aloitti työskentelyn yrityksessä vuonna 1993, ja hänestä tuli muutamaa vuotta myöhemmin osakas, kun yrityksestä tuli osakeyhtiö.

– Olen koulutukseltani rakentaja ja puuseppä, mutta silloin maassa oli laskusuhdanne ja alalla huonosti töitä. Koska olen aina pitänyt piirtämisestä ja olin tekniikasta kiinnostunut, ostin tietokoneen ja silloin saatavilla olevat piirustusohjelmat sekä vinyylileikkurin. Sillä tiellä ollaan.

Mainosmateriaalien tuotanto – aina graafisesta suunnittelusta valmiisiin teippauksiin – on kasvanut sitä mukaa, ja yrityksessä on erikoistuttu erilaisiin kyltteihin, mainosten painamiseen, autoteippauksiin ja tarroihin, usein hieman suuremmassa formaatissa. Asiakkaat ovat 90-prosenttisesti pieniä ja keskisuuria yrityksiä, loput yksityishenkilöitä.

Lue lisää VASEKin omistajanvaihdospalveluista

Lue lisää hankkeesta Valmisteltu omistajanvaihdos