Laihian yritysideakilpailun voittaja automatisoi hevosten ruokinnan

19.04.2017

liikeideakilpailu palkitutKeskellä yritysideakilpailun palkitut Jyrki Koivula (Botnia Fatbikes) sekä Kristiina Aalto  ja Henri Haanpää (Uitonkallio Oy). Vasemmalla Jari Lönn ja oikealla Antti Salminen tuomaristosta.

Laihian kunnan, Laihian yrittäjät ry:n ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin järjestämään yritysideakilpailuun saapui 17 uutta liikeideaa. Tuomaristo valitsi voittajaksi hevosalan yrittäjä Krisse Aallon (Uitonkallio Oy) idean uudenlaisesta hevosten ruokinta-automaatista, jossa yhdistetään väkirehu- ja heinäruokinta.

Tuomaristo oli valinnassaan yksimielinen ja perusteli valintaa muun muassa sillä, että voittajalla on toimialan osaamista, ja liiketoiminnalla on selvästi kasvupotentiaalia. Tuomaristo oli myös tyytyväinen siihen, että idea keskittyy uuden tuotteen ja innovaation tuotantoon. Voittaja saa liikeidean jatkokehittämistä varten 5 000 euron palkintosumman.

– Voitto oli iloinen yllätys näin tuoreelle yrittäjälle, hymyilee Krisse Aalto, joka perusti hevosvalmennusyrityksensä vasta vuoden alussa. – Saimme perustamisvaiheessa apua Uusyrityskeskus Startiasta ja samalla sain vinkin yritysideakilpailusta. Minulla oli idea ruokinta-automaatista jo mielessä, mutta kilpailu antoi sykäyksen lähteä kehittämään sitä eteenpäin. Avopuolisoni on metallialan osaaja, hän auttoi tuotannollisten näkökulmien mietinnässä.

Kilpailussa toiselle sijalle (2 000 e) tuli Jyrki Koivula (Botnia Fatbikes), jonka ideana on tarjota fatbike-pyörien vuokrausta ja opastettuja pyöräretkiä. Tuomariston mukaan idea on hyvin ajassa ja tarjoaa mahdollisuuden laajentaa sivutoimisesta toiminnasta täysipäiväiseksi. Ideassa hyödynnetään Laihian laajaa polkujen verkostoa ja se tuo hyvän lisän Laihian liikuntapalvelujen tarjontaan.

Kolmantena ideana (1 000 e) palkittiin Sanna-Kaisa Mäkelä (Mialo Creative Agency), joka tarjoaa graafista suunnittelua ja viestinnän palveluita. Tuomaristo oli tyytyväinen, että idea toteutuessaan tarjoaa palveluita myös muiden paikkakunnan yritysten näkyvyyden lisäämiseksi.

– Laihialaisesta nuukailusta ei ole kyse, vaikka myönnetyt palkintosummat puolittuivat, vakuuttaa Laihian kunnan elinkeinojaoston puheenjohtaja Jari Lönn. – Harmittavasti mikään palkituista ideoista ei mahdollistanut heti uutta kokopäiväistä yritystoimintaa, vaan ne olivat sivutoimisia tai aikaisemman toiminnan täydennystä. Siksi alkuperäisiä palkintosummia tarkasteltiin uudelleen.

– Ideoiden arviointi oli todella kiinnostavaa ja paikoin haastavaakin. Toivottavasti Laihialla jatketaan tämän muotoisten liikeideakilpailujen järjestämistä, sillä ideat olivat erittäin mielenkiintoisia, hyvin valmisteltuja ja perusteltuja. Perusteellisesta työstä palkitsemme kunniamaininnalla vielä Häppeninki Productions -nimisen idean, Startian johtaja Tommi Virkama lisää.

Liikeideakilpailun tuomaristo:
Kari Hytönen, aluejohtaja, Finnvera; Mika Niskanen, asiantuntija, Tekes; Antti Salminen, pj. Laihian Yrittäjät Ry; Tommi Virkama, johtaja, Vaasanseudun Uusyrityskeskus Startia; Jari Lönn, elinkeinojaoston pj, Laihian kunta. Raadin esittelijänä toimii yritysneuvoja Antti Alasaari VASEKilta.

[contact_member,name=Antti Alasaari,id=10,details=Name]

Juha Rikala