Kehittyvä Vaasan seutu -juhlakirja tarjoaa useita näkökulmia VASEKin toimintaan

05.09.2023

IMG 7040m

Yrittäjän päivänä 5.9. julkaistu Kehittyvä Vaasan seutu -juhlakirja esittelee VASEKin 20 ensimmäisen toimintavuoden tärkeimmät tapahtumat, kuvaa toimintaa kehitysyhtiönä ja yhdistää työn suurempiin yhteiskunnallisiin ja liike-elämän teemoihin.

– Viettäessämme merkkivuotta halusimme kääntää katseen hetkeksi taaksepäin ja julkaista yhtiön ensimmäisistä 20 vuodesta kertovan kirjan. Pyysimme kirjailija Lars Rosenbladia kirjoittamaan juhlakirjan perinteisen yrityshistoriikin sijaan, jotta lukijat saisivat useita eri näkökulmia VASEKin toimintaan ja seudun kehitystyöhön, toimitusjohtaja Stefan Råback kertoo kirjan esipuheessa.

Rosenblad aloitti tausta- ja tutkimustyöt kirjaa varten jo alkuvuodesta 2022.

– Tehtävänantona oli nimenomaan kirjoittaa juhlakirja yrityshistoriikin asemesta, joten otin käyttööni toimittajan ja viestinnän ammattilaisen työkalupakin. Kirja perustuu alkuperäislähteisiin ja lukuisiin haastatteluihin. Päästäkseni ajassa taaksepäin yhtiön perustamista edeltävään aikaan tutustuin myös kuntien päätöspöytäkirjoihin ja erilaisiin alueellisiin kuntarajat ylittäviin yhteistyöohjelmiin. Lähteisiini kuuluivat myös valtion hallitusohjelmat ja Suomen aluepolitiikasta vastaavien viranomaisten asiakirjat, Rosenblad kertoo.