Yrityksen sopimukset kannattaa räätälöidä oman alan ja yritystoiminnan tarpeet huomioiden

09.05.2022

romain dancre doplSDELX7E unsplash

Yrittäjänä vältät sopimuksiin liittyvät sudenkuopat, kun tarkistat huolellisesti omaa alaasi koskevat määräykset ja räätälöit sopimukset sekä niiden ehdot vastaamaan oman yritystoiminnan tarpeita, muistuttivat asianajaja Oskar Sundback ja juristi Anna Harkkila Paperit kuntoon! -luentosarjan kolmannessa osassa Yrityksen omat sopimukset. Luentosarjan järjestivät yhteistyössä Uusyrityskeskus Startia ja Asianajotoimisto Näsman & Båsk Oy.

Työsuhdeasiat kuntoon

Harkkila muistutti, että vaikka myös suullinen työsopimus on pätevä, on kirjallinen sopimus aina parempi.

– Varisinkin, kun työsuhteen alussa pitää kuitenkin antaa kirjallinen selvitys työsuhteen keskeisimmistä ehdoista, jolloin on kätevämpää ottaa nämä asiat suoraan kirjalliseen sopimukseen.

Sopimukseen voi myös ottaa mukaan yrityksen edun mukaisia ehtoja esimerkiksi koeajasta, salassapidosta ja kilpailukiellosta.

– Mikäli asioista ei ole työsopimuksessa sovittu, noudatetaan vain työsopimuslain perusmääräyksiä.

Työsopimus on aina voimassa toistaiseksi, jos muuta ei ole sovittu. Määräaikaiselle työsopimukselle on aina oltava peruste määräaikaisuudelle, esimerkiksi sijaisuus.

Lain mukaan salassapitomääräys pätee pääsääntöisesti vain työsuhteen aikana.

– On sovittava erikseen, jos salassapitovelvollisuus jatkuu myös työsuhteen päättymisen jälkeen.

Jos halutaan rajoittaa työntekijän mahdollisuutta harjoittaa kilpailevaa toimintaa, on kilpailukieltosopimukselle oltava painava syy. Vuoden 2022 alussa tuli voimaan lakiuudistus, jossa määrätään muun muassa pakollisesta korvauksesta myös alle 6 kuukauden kilpailukieltosopimuksissa.

– On siis syytä tämän siirtymävuoden 2022 aikana päivittää työsopimukset, jos niissä on mukana kilpailukielto, Sundback muistuttaa.

Huomioi kuluttajan vahva suoja asiakassopimuksissa

Yrityksen ja yritysasiakkaiden välisissä sopimuksissa on hyvin pitkälle menevä sopimusvapaus, mutta kuluttajan ja yrityksen välisissä sopimuksissa on syytä huomioida kuluttajan vahva suoja.

– Yleiset sopimusehdot eivät ole suoraan sovellettavissa, vaan ne täytyy liittää osaksi yrityksen sopimuksia asiakkaiden kanssa. Yleiset sopimusehdot ovat kuitenkin hyvin käteviä, koska silloin ei tarvitse samoista asioista sopia erikseen jokaisessa sopimuksessa. Monilla aloilla on myös omia vakioehtoja käytössä, joihin kannattaa myös tutustua, Harkkila kertoo.

– Yleisten sopimusehtojen lisäksi kannattaa aina tehdä tarkempia sopimuksia, jossa sovitaan tietyn sopimussuhteen yksityiskohdista, tarkentaa Sundback. Tämä kannattaa ottaa huomioon erityisesti myytäessä palveluja.

Asiantuntijat muistuttivat, että kuluttajakaupassa pakollinen tilausvahvistus on todiste sitovasta sopimuksesta ja laista löytyy sen sisältövaatimukset.

– Myös B2B-kaupassa tilausvahvistus on hyvä olla, Harkkila toteaa.

Käytä tarvittaessa asiantuntijaa avuksesi

Yritykset tekevät usein myös erilaisia yhteistyösopimuksia, kuten esimerkiksi alihankintasopimuksia, salassapitosopimuksia tai franchise-sopimuksia.

– Sopimuksissa on tärkeä aina määritellä mikä on se oikea suoritus eli mitä sovitaan ja milloin se toimitetaan. Lisäksi sopimuksesta on hyvä käydä ilmi, miten vastuut sopimusketjussa jakautuvat. On tärkeää huolehtia siitä, että kaikissa sopimussuhteissa suojataan yrityssalaisuudet. Yrityssalaisuuksista voi myös sopia erillisessä salassapitosopimuksessa, Sundback painottaa.

Sundbackin ja Harkkilan viesti on selkeä:

– Käytä asiantuntija-apua, jotta yrityksesi sopimukset ovat juuri sinun alaasi ja sinun yrityksesi tarpeisiin sopivia.

 



‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle