Palveluseteli tulossa Vaasanseudulle

13.12.2010

Vaasanseudulla ei aiemmin ole ollut yhteistä palvelusetelikäytäntöä. Vaasan kaupungilla on ollut käytössä palveluseteli tietyissä sosiaali- ja terveysalan palveluissa, mutta seudun muut kunnat eivät ole käyttäneet palveluseteliä. Nyt tilanne on kuitenkin muuttumassa.

Palveluseteli tuo lisää valinnanvapautta kuntien lakisääteisten sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestämiseen. Kun kunta ottaa käyttöön palvelusetelin, kunnan sosiaali- ja terveyspalveluiden saaja voi itse päättää, valitseeko hän kunnan tuottamat palvelut vai ottaako hän vastaan palvelusetelin, jolla hän ostaa kyseisen palvelun yksityiseltä palveluntuottajalta.

Yhteiset pelisäännöt palvelujen hankintaan

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEKin hyvinvointialan yritysneuvoja Sari Saarikoski, joka edistää seudulla toimivien hyvinvointialan yritysten kehittymistä, koordinoi myös kaksivuotista, seudullisen palvelusetelin käyttöönottoon tähtäävää hanketta. Tavoitteena on ottaa käyttöön yhteinen palveluseteli vuoden 2011 loppuun mennessä. Koska seudullisen palvelusetelihankkeen tavoitteet ovat samansuuntaiset KOKO-ohjelman (Koheesio- ja kilpailukykyohjelma) hyvinvointialan tavoitteiden kanssa, hanke rahoitetaan KOKO-ohjelman kautta.

- Olemme kysyneet seudun kunnilta halukkuutta liittyä seudulliseen palvelusetelijärjestelmään ja suurin osa kunnista on vastannut myöntävästi. Parin kunnan osalta lopullinen vastaus on vielä saamatta. Kyselyn yhteydessä kartoitimme myös, mitä palveluita kunnat olisivat halukkaita tarjoamaan palvelusetelin avulla, Saarikoski kertoo.

Sosiaali- ja terveysalan palveluja tarjoavat yritykset hyväksytään seudulliseen palvelujärjestelmään yhteisin kriteerein ja sopimuksin. Saarikosken tehtävänä onkin koota vuoden loppuun mennessä luonnos hyväksymiskriteereistä seudullisille palveluntuottajille käyttäen hyväksi Sitran luomaa sääntökirjaa ja mallisopimuspohjia. Kriteerit velvoittavat palvelutuottajia esimerkiksi käyttämään sähköisiä potilasasiakirjoja ja osallistumaan kaksi kertaa vuodessa alan koulutuksiin palvelun laadun ylläpitämiseksi. Kriteereihin otetaan myös ensimmäistä kertaa mukaan mahdollisiin sopimusrikkomistapauksiin liittyvät sanktiot. Ennen kriteereiden hyväksymistä Saarikoski kuulee sekä hankkeen ohjausryhmän että yrittäjien edustajien mielipiteitä ehdotetuista kriteereistä.
- Yhteisten pelisääntöjen laatiminen varmistaa, että yrityksiltä ostettavat palvelut ovat mahdollisimman tasalaatuisia jokaisessa seudun kunnassa, Saarikoski sanoo.

Kunnat päättävät ostettavista palveluista

Vaikka seudun kunnat ovatkin perustamassa yhteistä palvelusetelijärjestelmää, jokainen kunta päättää itsenäisesti, mitkä palvelut kuuluvat palvelusetelijärjestelmän piiriin. Valittaviin palveluihin vaikuttaa se, millaisille palveluille kunnassa on kysyntää ja kuinka hyvin kunta itse pystyy tuottamaan näitä palveluja.

Kuntakyselyn mukaan seudun kunnat aikovat käyttää palveluseteliä mm. vanhusten tukipalvelujen, tilapäisen kotipalvelun, omaishoitajien lomituksen, vammaispalvelulain mukaisen henkilökohtaisen avun, päivähoidon ja kotisairaanhoidon järjestämiseen kunkin kunnan tilanteesta riippuen.

- Palveluseteli on yksi vaihtoehto kunnan joko itse tai ostopalveluina järjestämille palveluille. Kun kunta ottaa palvelusetelin käyttöön esimerkiksi tilapäisen kotipalvelun järjestämisessä, asiakas voi tilata kotipalvelun joko kunnalta tai yksityiseltä palveluntuottajalta. Palvelusetelin käyttöönotto ei siis automaattisesti tarkoita tiettyjen palveluiden ulkoistamista, Saarikoski korostaa.
Vaasanseudulla on tarkoitus ottaa käyttöön Smartumin sähköinen palvelusetelijärjestelmä. Internet-pohjaisen sähköisen palvelusetelin käyttöönotto ei vaadi teknologiainvestointeja sen enempää kunnalta, palveluntuottajalta kuin asiakkaaltakaan ja sen avulla ylläpidetään myös rekisteriä seudullisesti hyväksytyistä palveluntuottajista.

Yritykset kiinnostuneita

Vaasan kaupungin rekisterissä on tällä hetkellä 24 hyväksyttyä palveluntuottajayritystä. Seudullisen palvelusetelihankkeen tavoitteena on hankkeen aikana kasvattaa seudullisesti hyväksyttyjen palveluntuottajien määrä 40 yritykseen. Tavoitteena on myös, että palveluja olisi tarjolla jokaisessa kunnassa ja molemmilla kielillä.

VASEK kysyi keväällä seudulla toimivilta sosiaali- ja terveysalan yrityksiltä näkemyksiä seudullisesta palvelusetelijärjestelmästä. Noin 80 prosenttia vastanneista yrityksistä ilmoitti olevansa kiinnostunut liittymään järjestelmään. Kyselyn perusteella halukkaita palveluntarjoajia tulisi olemaan kaikissa seudun kunnissa. Hankkeen aikana on tarkoitus löytää vielä lisää palvelusetelijärjestelmään liittyviä palveluntuottajia.

- Alan yritykset uskovat palvelusetelin käyttöönoton lisäävän työmäärää ja ovat valmiita palkkaamaan lisää työntekijöitä töiden lisääntyessä, Saarikoski iloitsee. - Uskon että palveluseteli tuo alalle myös uusia yrittäjiä.

Kotipalvelun prosesseja kehitetään

Seudulliseen palvelusetelihankkeeseen kuuluu myös erillinen Kodikas-hanke, jossa palvelumuotoilun keinoin kehitetään kotipalvelun prosesseja ja mitataan niiden vaikuttavuutta. Vaasan kaupungin kotipalvelussa toteutettavasta erillishankkeesta vastaa Länsi-Suomen muotoilukeskus MUOVA. Rahoitusta hankkeelle haetaan Tekesin Innovaatiopalvelut sosiaali- ja terveysjärjestelmässä -ohjelmasta.

- Kodikas toteutetaan Vaasan kaupungin kotipalvelussa, mutta sen tulokset levitetään soveltuvin osin koko seudulliseen palvelusetelijärjestelmään, lupaa Saarikoski.

Lisätietoja seudullisesta palvelusetelistä:
Yritysneuvoja, palvelusetelikoordinaattori Sari Saarikoski
puh. 040 558 6058
sari.saarikoski@vasek.fi



‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle