Katseet kohti satamaa

27.08.2010

Viime vuosina Vaasan seudun logistiikkaa on kehitetty laajalla rintamalla. Erityisesti esillä ovat olleet lentoliikenteen ja raideliikenteen kehittäminen, mutta töitä on tehty myös maantiekulje-tusten ja sataman kehittämiseksi. Tavoitteena on parantaa kaikkien neljän kuljetusmuodon - lento-, raide-, meri- ja tiekuljetusten - toimivuutta ja siten seudun yritysten logistista asemaa. Seudullinen kehitysyhtiö Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK on ollut aktiivisena toimijana logistiikan kehityshankkeissa, sillä toimivat kuljetusreitit ovat elinehto seudun elinkeinoelämälle.

Seudun yritykset ovat esittäneet, että myös Vaasan sataman kehittämismahdollisuudet selvitetään perusteellisesti. Monien seudun vientiyritysten tuotteet matkaavat jo nyt meriteitse määränpäihinsä, mutta alkumatka seudulta eteläisen Suomen satamiin tapahtuu maanteitse. Esimerkiksi vuonna 2008 seudulta vietiin tavaroita maanteitse noin 5 miljoonan tonnin edestä, kun sataman kautta kulki vain 1,4 miljoonaa tonnia.

- Jos tuotteet voitaisiin lastata laivoihin jo Vaasan satamassa, yritykset saisivat kustannus- ja laatuhyötyjä sekä maantiekuljetuksista aiheutuvat päästöt pienenisivät, kertoo VASEKin logistiikka-asiantuntija Tommi Tuominen. - Lähisataman käyttöä puoltaa myös mm. Länsi-Suomen teiden ja siltojen kunnon rapistuminen.

 

Vaasan seudun logistiikan kehityshankkeet ovat hyvässä vauhdissa ja antavat yrityksille signaalin yritysmyönteisestä elinkeinopolitiikasta. VASEKin Riitta Björkenheim ja Tommi Tuominen uskovat, että muutaman vuoden sisällä Vaasan seudusta tulee yrityksille logistisesti varsinainen mansikkapaikka.

 
Pullonkaulat pois

Vaasan satamassa on muutamia keskeisiä kehittämiskohteita, jotka ovat tähän asti jarruttaneet sataman kehitystä ja vähentäneet yritysten kiinnostusta sataman hyödyntämiseen.

Sataman nosturikapasiteetti on ollut puutteellinen, mutta uuden nosturin hankkiminen nosti oleellisesti sataman toimintakykyä. Nosturi palvelee hyvin tämänhetkisiä tarpeita ja on mahdollistanut myös konttien käsittelyn. Rahtiliikenteen lisääntyessä rahtitavaran ja konttien joustava käsittely edellyttää uusien varastointialueiden rakentamista satamaan.

Ajankohtaisin ja yksi tärkeimmistä kehityskohteista on satamaan johtavan Vaskiluodon sillan kunnostus, jotta sen kantavuus riittää raskaiden kuormien kuljettamiseen. Sillan vahvistamisen suunnittelu tehdään tulevan syksyn aikana ja kaupunki on varautunut rakennustöihin ensi vuoden budjetissa. Raskaammat kuljetukset pääsevät tällä hetkellä satamaan Sundomin kautta, mutta myös uusi satamaan johtava eteläinen reitti on suunnitteilla. Uusi reitti toisi paremman yhteyden valtateihin 3 ja 8, sekä suoran yhteyden suunnitteilla olevaan logistiikkakeskukseen lentokentän kupeeseen. Kun nämä maantieliikenteen pullonkaulat on ratkaistu, satamaan ja sieltä pois pystytään kuljettamaan huomattavasti nykyistä raskaampia kuormia. Silloin myös järeämmän nosturin hankinta tulee ajankohtaiseksi.

Sataman käyttöä ja rahtiliikenteen lisääntymistä vauhdittamaan tarvitaan tehokas ja toimiva linjaliikenneyhteys suoraan Keski-Eurooppaan nykyisen, hyvin toimivan Uumajan reittiliikenteen täydennykseksi. Markkinointityö uuden linjaliikenneyhteistyökumppanin löytämiseksi on jo aloitettu. Lisäksi Uumajassa tänä syksynä toimintansa aloittava suuri Nordic Logistic Center ja uusi nopea raideyhteys, Botniabanan, Etelä-Ruotsiin ja sitä kautta Keski-Eurooppaan lisäävät logistisia yhteistyömahdollisuuksia Vaasan ja Uumajan satamien välillä.

- Sataman kehittäminen nivoutuu erinomaisesti seudun muun logistiikan kehittämiseen, toteaa VASEKin lentologistiikkaprojektista vastaava Riitta Björkenheim. - Koko logistiselle hankekokonaisuudelle on yhteistä se, että hankkeita viedään läpi jo tiedossa olevien ja tulevaisuuden tarpeiden pohjalta.

 

Uusi nosturi tuli tarpeeseen

Vaasan satamaan helmikuussa hankittu uusi nosturi tuli satamajohtaja Teijo Seppelinin mukaan käyttöön kreivin aikaan. Uusi 100 tonnin nosturi pystyy nostamaan aiempaa raskaampia kappaleita ja käsittelemään myös kontteja, joten se parantaa sataman palveluvarustusta entisestään.

Koska hankkeella oli kiire ja investoinnille haettiin taloudellisesti järkevää pohjaa, nosturi hankittiin yhteistyössä Oy Blomberg Stevedoring Ab:n kanssa. Hanke vietiin nopeasti läpi, sillä satamassa oli akuutti tarve nostokapasiteetin lisäämiselle ja markkinaindikaatiot osoittivat konttinosturille olevan tarvetta myös jatkossa.

- Vaikka nosturi on sataman ja Blomberg Stevedoringin yhteinen projekti, se on myös kaikkien muiden asiakkaiden ja huolintayhtiöiden käytettävissä, Seppelin huomauttaa.

Satamajohtaja Teijo Seppelin haluaa kehittää satamaa entistä paremmin alueen teollisuuden tarpeita vastaavaksi - hyvä esimerkki siitä on taustalla näkyvä Liebherr-nosturi, joka hankittiin satamaan nopeutetussa aikataulussa ratkaisemaan nostokapasiteettiongelmaa.

Tulevaisuudessa lisää kapasiteettia

Seppelinin mukaan uusi nosturi sopii sataman tämänhetkisiin tarpeisiin. Sillä pystytään käsittelemään niin suuria taakkoja ja kontteja kuin tällä hetkellä pystytään kuljettamaan Vaskiluodon sillan yli. Uusi, isompi nosturihankinta on kuitenkin suunnitteilla ehkä jo parin vuoden päästä.

- Järeämmän nosturin hankkimiseen vaikuttavat etenkin alueen teollisuuden tarpeet sekä satamaan johtavien tieyhteyksien kuntoon saattaminen, hän toteaa.

 

Teksti ja kuvat: Johanna Haveri



‹ Siirry "Artikkeleita"-sivulle