Ohjeita liiketoimintasuunnitelman laatimiseen

Kun suunnittelee yrityksen perustamista ja mietinnässä on jo jonkinlainen liikeidea, oman yrityksen suunnittelua voi jatkaa Lissu-liiketoimintasuunnitelmatyökalun avulla. Asiakkaiden tarpeisiin kehitetty työkalu auttaa käymään läpi ja pohtimaan kaikkia tarvittavia asioita. Samalla myös liikeidea jalostuu, sillä liiketoimintasuunnitelma auttaa jäsentämään itselle sen, mitä on tekemässä ja sen jälkeen siitä on myös helpompi kertoa muille. Liiketoimintasuunnitelma on työkalu ensisijaisesti itselle, mutta se on myös väline esimerkiksi rahoitus- ja starttirahahakemuksia varten.

Lissu fiNäkymä liiketoimintasuunnitelmaa täyttäessä

Tässä käymme kohta kohdalta läpi, mitä liiketoimintasuunnitelmaan kirjataan ja mitä erityisesti tulee ottaa huomioon jokaisen osion kohdalla.

Pikaohje Lissun käyttöön

  1. Tapaa yritysneuvoja, jolta saat Lissu-tunnukset TAI hanki tunnukset itse Lissun sivulta.
  2. Täytä omat tietosi.
  3. Luo liiketoimintasuunnitelma ja täytä kaikki osiot.
  4. Voit työn edetessä tarvittaessa pyytää tarkistuspyyntöä yritysneuvojalta, jos tarvitset apua suunnitelman täyttämisessä.
  5. Käy liiketoimintasuunnitelman lopullinen versio läpi yritysneuvojan kanssa.
     

Liiketoimintasuunnitelman osa-alueet

Liiketoimintasuunnitelma koostuu kahdeksasta osiosta, joiden alle lukeutuu erilaisia alaosioita. Klikkaa auki se osio, josta haluat lisätietoa.

Placering, öppettider och tidsanvändning, verksamhet och produktion, riskhantering, digitala verktyg

  • I den här delen skriver du in information om verksamhetsstället, lokalerna och produktionen. Här beskriver du bland annat placeringen, dess för- och nackdelar samt öppettider och tidsanvändning.
  • Det är bra att redan från början ha klart för sig hur företagets verksamhet ska skötas när företagaren har semester eller blir sjuk.
  • Här skriver du också in uppgifter om eventuella underleverantörer – gör du allt själv eller anlitar du någon underleverantör för vissa aktiviteter?
  • Att anlita underleverantörer handlar även om att skapa nätverk och ibland kan en konkurrent också vara en samarbetspartner. Det lönar sig inte alltid att göra allt själv – ibland kan det vara mer lönsamt att utnyttja ett annat företags tjänster.
  • I den här delen ska du även skriva in avtals-, säkerhets-, IPR-, garanti- och försäkringsärenden, som alla är en del av riskhanteringen.
  • Skriv också, vilka typer av programvara eller applikationer behöver du för din verksamhet (t ex webshop, kundregister, google analytics, e-fakturering/bokföringsprogram)?
‹ Takaisin