Instructions for drawing up a business plan

When you are planning to set up your own business and you already have a business idea in mind, you can continue planning your business with the help of Lissu, a business plan program. The program has been developed to suit customers' needs, and it helps you to go through and consider all necessary aspects. By filling out the business plan, you refine your business idea. The business plan helps you to outline what you are actually doing, and then, it is easier to explain that to someone else as well. The business plan is a tool that is primarily meant just for you, but it is also a tool for funding and start-up grant applications.

 Lissu enBusiness plan tool LISSU

This article is a step-by-step guide for filling out your business plan and what you should especially consider at each point.

Quick instructions for using Lissu

  1. Meet a business advisor who gives you the credentials for using Lissu OR get the credentials yourself here.
  2. Fill out your personal information.
  3. Create a business plan and fill out all sections.
  4. If necessary, you can request a business advisor to review your business plan.
  5. Go through the final version of your business plan together with a business advisor.

 

Business plan sections

The business plan consists of eight sections, which are divided into different sub-sections. Click on the section you would like to read more about.

Placering, öppettider och tidsanvändning, verksamhet och produktion, riskhantering, digitala verktyg

  • I den här delen skriver du in information om verksamhetsstället, lokalerna och produktionen. Här beskriver du bland annat placeringen, dess för- och nackdelar samt öppettider och tidsanvändning.
  • Det är bra att redan från början ha klart för sig hur företagets verksamhet ska skötas när företagaren har semester eller blir sjuk.
  • Här skriver du också in uppgifter om eventuella underleverantörer – gör du allt själv eller anlitar du någon underleverantör för vissa aktiviteter?
  • Att anlita underleverantörer handlar även om att skapa nätverk och ibland kan en konkurrent också vara en samarbetspartner. Det lönar sig inte alltid att göra allt själv – ibland kan det vara mer lönsamt att utnyttja ett annat företags tjänster.
  • I den här delen ska du även skriva in avtals-, säkerhets-, IPR-, garanti- och försäkringsärenden, som alla är en del av riskhanteringen.
  • Skriv också, vilka typer av programvara eller applikationer behöver du för din verksamhet (t ex webshop, kundregister, google analytics, e-fakturering/bokföringsprogram)?
‹ Back