Utrymmesanvändningen i hamnen kan effektiveras

03.06.2015

Tisdagen den 26 maj 2015 ordnade VASEK en workshop med temat effektiverad utrymmesanvändning i hamnen, och kallade in representanter för bl.a. transportföretag och speditörer, hamnen, Vasa stad, Wasaline, Kvarkenrådet, Österbottens förbund och VASEK. Som grund för diskussionen berättade hamnbolaget Kvarken Ports direktör Matti Esko om senaste nytt från Vasklot hamn och NLC Ferry Ab Oy:s verkställande direktör Peter Ståhlberg om Wasalines utveckling den senaste tiden.

Vasa stad och Umeå kommun har tillsammans fått finansiering av NDPTL (The Northern Dimension Partnership on Transport and Logistics) för att upprätta effektiveringsplaner för hamnarna. Utredningar med anknytning till ärendet pågår samtidigt på båda sidor om Kvarken. I Vasa har konsultbolaget Pöyry under våren undersökt mer rationellt utnyttjande av marken i hamnområdet, och projektchef Lotta Koski-Lammi redogjorde för resultaten av arbetet i workshopen.

Satamatilat1b 600px

Utredningen om utrymmesanvändning som presenterades av Lotta Koski-Lammi väckte en bra diskussion.

Flaskhalsar i fordonstrafik och spårtrafik

Pöyrys utredning fokuserade på områdena kring järnvägsterminalen och passagerarterminalen. Syftet var att förbättra järnvägsterminalområdet för att möjliggöra transporter av gods till hamnen även längs järnvägen och därigenom förbättra villkoren för industrin. För passagerarterminalens del ville man klargöra hur trafiken för fordon som köar till färjan ska ledas för att undvika trafikstockning på Reinsgatan under trafiktopparna.

I Vasklot hamn orsakas problem av bland annat utrymmesbrist och hamnfunktionernas placeringar i olika delar av hamnområdet. Utvecklingen av hamnen begränsas även av den nuvarande detaljplanen. Enligt utredningen finns det i dagsläget i Vasklot tre alternativa områden för utvecklingen av järnvägsterminalen: det nuvarande bangårdsområdet, som innefattar både Vasa stads och Trafikverkets bangårdsområden, hamnområdets Reinskajen eller hamnområdets Lasses kaj, där huvuddelen av godstrafikverksamheten sker. Inget av dessa områden är klart bättre än de övriga, och varje område kräver investeringar innan det kan användas fullt ut som järnvägsterminalområde. Problemet med trafiken som köar till färjan är lättare att lösa, genom bättre trafikstyrning och små infrarelaterade förbättringar.

Pragmatisk diskussion

Experter inom transport och spedition gav sakkunniga synpunkter på användningen av hamnen och bra tips på hur den kan effektiveras. Det mest radikala – men på lång sikt kanske det mest praktiska – förslaget var att passagerarterminalfunktionerna flyttas ur vägen för lasthanteringen, till den nuvarande Reinskajen. Då skulle fraktverksamheten få ett större enhetligt hamnområde och järnvägsterminalen skulle kunna byggas i anslutning till passagerarterminalen.

Peter Ståhlberg, som är verkställande direktör för Wasaline, som trafikerar Kvarken mellan Vasa och Umeå, är glad över att hamnarna i Vasklot och Holmsund håller på att utvecklas. Han är inte alls förvånad över att till exempel de befintliga passagerarterminalerna har diskuterats i bägge hamnarna.

– Det är klart att terminaler som har planerats för en miljon passagerare är överdimensionerade för dagens trafik, säger han.

Både Ståhlberg och Vasa stads tekniska direktör Markku Järvelä anser att fraktpersonalen, som utför det praktiska arbetet i hamnen, bidrog med bra synvinklar till diskussionen.
– När vi funderar på åtgärder och kostnader, är det skäl att överväga hur långt in i framtiden vi ska ser när det gäller dessa lösningar, konstaterar Järvelä.

Satamatilat2 300pxSatamatilat3 300px

Markku Järvelä (till höger) anser att det låter vettigt att skilja åt passagerar- och godstrafiken, men kostnaderna för förslaget har ännu inte utvärderats. Enligt Peter Ståhlberg (till vänster) har Wasalines frakttrafik ökat med nästan 23 % sedan bolaget började trafikera Kvarken.

[contact_member,name=Anna Måtts,id=16,details=Name-Designation-MobilePhone-Email-MemberPhoto]

 

ndptl logo whiteText och bilder: Johanna Haveri, Viestintä Oy Prowomedia
Översättning: Eva Klemets, Lingart



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera