NLC transporterar företagen ute till världen och till framgång

05.09.2014

Nordic Logistic Corridor (NLC) är ett logistikstråk, längs vilket man trasporterar gods och passagerare smidigt över tre länders gränser. Till rutten Vasa–Umeå–Mo i Rana har man investerat nästan 300 miljoner euro under åtta års tid.

Hamnar, terminaler, järnvägar och landsvägar utvecklas för att de skulle komplettera varandra, så att transportkedjan från Norden ut till Mellaneuropa skulle vara smidig och effektiv. Under de kommande åren har NLC-stråket utmärkta förutsättningar att växa till en ännu mera lockande transitrutt för gods, som går via Norge, Sverige och Finlands norra delar till Ryssland och EU-området.

Logistiken upprätthåller konkurrenskraft

Skandinaviska exportföretag vet att logistikkostnader är ofta högre i nord än i söder. För att bevara konkurrenskraften behövs fungerande transportlösningar. NLC skapar förutsättningar till en bättre fungerande exportmodell för Norges, Sveriges och Finlands näringsliv.

– Logistiknätet på kontinenten är redan full, så vi siktar på framtiden. Satsningar som har gjorts till rutten har varit livsviktiga för näringslivet, så det finns även stora spelare som är med för att främja projektet, så som Volvo och DB Schenker, berättar Kvarkenrådets direktör, projektchef Mathias Lindström.

Det viktigaste målet är att göra NLC-stråket så effektiv som möjligt. Företagen väntar, att hela transportkedjan är enhetlig och flaskhalsen inte sänker farten på resan. Då NLC utvecklas till en perfekt logistikrutt, får man godset fram snabbare och med mindre kostnader.

Enligt VASEKs logistikexpert Anna Måtts transporteras ännu en stor del av godsflödet ännu från norr till söder, men efterfrågan på öst-väst-trafik håller på att växa i framtiden. I NLC-projektet har man därför satsat på Vasas och Korsholms gemensamma logistikområde, som delas i logistikföretagspark, järnvägsterminalområde samt området för den tillverkande industrin.

– NLC-stråket är ett lockande alternativ även med tanke på avstånd, för från Vasa till Umeå är det bara 96 kilometer. Via Åbo eller Haparanda och Torneå skulle det bli mycket mera kilometer, konstaterar hon.

 

”Logistikkostnaderna spelar en stor roll i ett exportorienterat land
såsom Finland. Tack vare NLC kommer exporten i fortsättningen att
bli förmånligare, vilket ökar vår konkurrenskraft”, berättar VASEKs logistikexpert Anna Måtts.

Flytande infrastruktur under utveckling

NLC-stråket börjar från hamnarna i Mo I Rana och Mosjoen, fortsätter längs E12 till Sverige till Storumans förbindelseterminal och därifrån till godsstation i Umeå och vidare till hamnen. För att transportkedjans länkar skulle fortsätta starka till Finland, har sjötrafiken mellan Umeå och Vasa en betydande roll.

– Vasa hamn är en av stråkets mest betydande länkar, så det har gjorts stora investeringar där. Till exempel lyftutrustning har förnyats och lagerområden har tillsatts, berättar Måtts.

Enligt Lindström har NLC som miljömålsättning att överföra transport från landsväg till järnväg och sjö. Därför måste man skapa en flytande infrastruktur till Kvarken, det vill säga en fungerande färjerutt, som binder viktiga områden och starka länder bättre ihop. För detta ändamål har man till exempel förenat Vasas och Umeås hamnfunktioner och grundat ett gemensamt rederi.

År 2015 tas i bruk ett nytt svaveldirektiv, vilket orsakar att färjorna får använda endast billigare lättdiesel eller lätt brännolja i stället för den tunga brännoljan. Därför blir kortare sjörutter även ekonomiskt sett mera lockande.

”NLC-logistikstråket utvecklas att förbli tryggt, miljövänligt och effektivt. Eftersom båt- och järnvägstransporter är bättre alternativ ur miljösynpunkten är det i nyckelposition att satsa på dem”, berättar Kvarkenrådets direktör Mathias Lindström.

För att få mera frakt till Kvarken håller man på att planera en ny modern färja.
– Med Wärtsilä har man redan ingått ett avtal om planeringen av en ny färja. Ritningarna väntas bli färdiga år 2015, berättar Lindström.

Lobbning och politik

Ett gemensamt EU-projekt med tre länder kräver stark vilja och hårt arbete. Det långsiktiga målet är att den hela NLC-rutten hör till TEN-T (Trans-European Network) och till det norska stamnätverket.
– För att få grundförutsättningar i stånd, måste man vara aktiv både regionalt och nationellt men även i Bryssel, där egna europarlamentarikerna har en nyckelposition, konstaterar Lindström.

Enligt Lindström har värdet av trafikkonceptets utveckling insetts redan brett och de positiva satsningar och den gränsöverskridande gruppandan har nått långt. Lindström tycker att NLC är en strålande möjlighet att skapa goda förbindelser med Sverige och hela Europa.
– Den här helheten är på väg att bli en banbrytare i Europa. Samtidigt befrämjar vi både Finlands och hela kontinentens konkurrenskraft.



‹ Gå till "Nyheter"

Bokföringsbyrån är fortfarande företagarens viktigaste partner

26.04.2024 | Nyheter
Nyföretagscentrum Startias expertpartner Kjell Ahläng från Convido besökte VASEK i april för att träffa företagsrådgivare. Under samtalet delade han med sig av bokföringsbyråernas hälsningar till nya företagare och andra företagskunder, samt förstås till företagsrådgivarna.Enligt Ahläng har de senaste utvecklingsstegen inom ekonomiprogram revolutionerat företagens bokföring:
Läs mera

Ett nätverk av experter visar vägen i marknadsföringsdjungeln

24.04.2024 | Nyheter
Möjligheterna med marknadsföring, och framför allt digital marknadsföring, är näst intill oändliga och de utvecklas konstant. Som företagare kan du lätt hamna i en situation där du på en kort tid behöver bygga upp en webbsida, komma i gång med Google-marknadsföring, skapa innehåll för dina kanaler och mycket annat.
Läs mera

Testa och använd – gör Artificiell intelligens till företagets assistent

23.04.2024 | Nyheter
Eran för artificiell intelligens har börjat, men vad menas egentligen med artificiell intelligens dvs.AI? Det var en av frågorna som diskuterades den 18 april på temadagen om artificiell intelligens som arrangerades i samarbete mellan Korsholms kommun, Korsholms företagare och VASEK i Korsholms kulturhus.
Läs mera

VASEK fräschade upp Vasas gator under Earth Day

23.04.2024 | Nyheter
För att fira den Internationella temadagen Jordens Dag, på engelska Earth Day, som firades den 22.4 samlade VASEKs personal totalt 12 påsar med skräp från Vasas gator. Talkot var en god gärning för naturen samtidigt som personalen fick vardagsmotion och en möjlighet att diskutera hållbarhetsrelaterade utmaningar.
Läs mera

Braincade vaskar fram innovationer

16.04.2024 | Nyheter
Triple Heat, Energy Oasis, Heated Match och Excess Heat Framework, fyra innovativa idéer som presenterades under Braincade där fokus låg på lågtempererad spillvärme. Ett event där kreativ brainstorming mixas med arkadspelande och som arrangerades genom projektet Bothnia Green Energy och Vasa universitet.
Läs mera

Nurminen Logistics utökar sin internationella verksamhet med en ny spårförbindelse i Sverige

15.04.2024 | Nyheter
Det finländska logistikföretaget Nurminen Logistics öppnar en ny spårförbindelse i Sverige. I samarbete med VÄTE Rail AB går den nya rutten via Haparanda och Umeå till Göteborg, Nordens största hamn.
Läs mera

Om du inte syns finns du inte – by Sand hjälper dig bygga ditt varumärke

11.04.2024 | Nyheter
För att ditt företag ska sticka ut i mängden och fånga intresse hos potentiella kunder behöver du en visuell identitet som skapar en enhetlig bild av ditt företag och ökar förtroendet för ditt varumärke. En snygg logo är en bra början men tar dig tyvärr inte så långt.
Läs mera

Nya men bekanta ansikten till VASEKs styrelse

04.04.2024 | Nyheter
Omsättningen för 2023 uppgick till 2,42 miljoner euro och det icke-vinstdrivande bolagets resultat för 2023 var drygt 12 tusen euro på plus. Vasaregionens Utveckling Ab VASEKs bolagsstämma valde 3.4.2023 följande personer till bolagets styrelse:
Läs mera