Yksinyrittäjätuki haettavissa – VASEK vastaanottaa hakemukset Vaasan seudulla

20.04.2020

Yksinyrittäjät voivat hakea tukea koronavirustilanteessa yrityksensä kotikunnasta. Tuen suuruus on 2 000 euroa ja se on kertaluontoinen. Tuki myönnetään yksinyrittäjän toiminnan harjoittamisesta johtuvien menojen kattamiseen. Yksinyrittäjien korona-avustuksen tarkoituksena on saada yksinyrittäjien toiminta taloudellisesti kestävämmälle pohjalle pandemian aikana ja sen jälkeen. Avustusta voidaan maksaa 16.3.2020–31.8.2020 välillä aiheutuneisiin kustannuksiin. Tuki on määräaikainen ja voimassa vain pandemiasta johtuvan akuutin maksuvalmiuskriisin hoitamiseksi. Sitä voi hakea 30.9.2020 saakka.

Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK kuntien omistamana kehitysyhtiönä vastaa jäsenkuntiensa (Vaasa, Mustasaari, Vöyri, Maalahti, Korsnäs, Laihia ja Isokyrö) yksinyrittäjien hakemusten vastaanottamisesta ja niiden käsittelystä. VASEK myös tekee hakemusten kriteerien täyttymisen perusteella päätösesitykset kunnille. Kuntien tehtävään nimeämät viranhaltijat tekevät lopulliset tukipäätökset, ja tuen maksatus yrittäjille tapahtuu yrityksen kotikunnan mukaisesti.

Työ- ja elinkeinoministeriö toimitti 17.4. lopulliset ohjeet ja hakulomakkeen myös ruotsiksi. Seudun kunnanjohtajien kokous päätti yhteisestä menettelytavasta hakuprosessin suhteen myöskin 17.4. ja haku päästiin avaamaan tänään.

– Halusimme seutumme molemmille kieliryhmille tasavertaisen kohtelun ja avasimme haun vasta, kun lomake ja siihen liittyvä ohjeistus oli saatavissa myös ruotsiksi. Odotamme vielä englanninkielistä ohjemateriaalia, lomake englanniksi löytyy jo nyt, yksinyrittäjätuesta VASEKilla vastaava uusyrityskeskus Startian johtaja Tommi Virkama kertoo.

– Ohjeistus oli jo viikonlopun ajan yrittäjien saatavilla, sillä halusimme, että ohjeisiin ja kriteereihin tutustutaan huolellisesti ennen hakemista. Nyt alkavassa hakemusruuhkassa puutteellisesti täytetyt hakemukset hidastavat tuen saamista merkittävästi. Eli neuvomme kaikille on lukea ohjeet hyvin, kerätä ensin kaikki tarvittavat liitteet ja vasta sitten täyttää hakemus, Virkama neuvoo.

Ohjeet hakemiseen ja linkki hakulomakkeelle

VASEK on varannut merkittävästi resursseja hakemusten käsittelyyn:

– Kaikkiaan kahdeksan henkilöä käsittelee päivittäin tukihakemuksia, heistä kaksi täysipäiväisesti, muut muiden yritysneuvontatehtävien ohessa. Autamme jatkuvasti yrityksiä myös muiden tukien, kuten ELY-keskusten tai Business Finlandin tukien hakemisessa. Teemme kaikkemme, että jokainen apua tarvitseva yritys saa vastauksen kysymyksiinsä tai päätöksen hakemukseensa mahdollisimman pian. Luonnollisesti työtämme helpottaa ja nopeuttaa huomattavasti, jos yritykset tutustuvat kaikkiin ohjeisiin huolellisesti, toimitusjohtaja Stefan Råback painottaa.

VASEKin kautta on tähän mennessä lähes 300 yritystä saanut apua ja neuvoja tilanteeseensa sekä erilaisiin tukihakemuksiin liittyen koronakriisin aikana.

– Yrittäjän ei kannata jäädä yksin huoliensa kanssa. Yhteydenotto meille, niin lähdetään selvittämään mitä voidaan tehdä ja mitä tukia hakea, Virkama päättää.