Yksinyrittäjätuen viimeiset hakuviikot menossa – muissa tuissa jo siirrytty maksatusvaiheeseen

15.09.2020

kuvituskuva yksinyrittajatukiKuntien kautta myönnettävän yksinyrittäjätuen viimeinen hakupäivä on 30.9. Yksinyrittäjätukea voi hakea 16.3.–31.8.2020 syntyneisiin kustannuksiin. Tukea haetaan sähköisellä lomakkeella, ja Vaasanseudun Kehitys Oy VASEK käsittelee hakemukset sekä antaa niistä päätösesityksen yrityksen kotikunnalle, joka päättää tuen myöntämisestä.

Yksinyrittäjätukiprosessia VASEKilla koordinoiva Tommi Virkama muistuttaa:

– Hakemuksen on oltava meillä sisällä 30.9. Kannattaa lähettää hakemus jo nyt ja huolehtia, että kaikki tarvittavat liitteet ovat mukana, niin hakemuksen käsittely ja päätöksenteko sujuu mahdollisimman joutuisasti. Olemme varanneet resursseja, että ihan jokainen hakemus ehditään varmasti käymään läpi, vaikka hakemuksissa pieni viimeisten hakupäivien ruuhka tulisikin.

Yksinyrittäjätuki Vaasan seudulla tähän mennessä:

• 683 käsiteltyä hakemusta
  • 625 myönnettyä yksinyrittäjätukea
  • 49 hylättyä tukihakemusta
  • 43 hakemusta, joiden käsittely on kesken ja joihin odotetaan lisäselvitystä

Hakemisen lisäksi myös maksatusvaiheessa apua on saatavilla

Maaliskuussa täysillä iskenyt koronapandemia sai monet yritykset vaikeuksiin, mikä näkyi VASEKin yrityspalveluissa heti lisääntyneenä asiakasmääränä. Tähän mennessä VASEKilla on autettu yksinyrittäjien lisäksi 647 eri yritystä koronatilanteeseen liittyvissä haasteissa.

Sekä Business Finlandin että ELY-keskuksen myöntämien koronatukien kanssa on autettu yrityksiä tiiviisti koko kevään ja kesän ajan. Jo ennen lomakautta päästiin myös tukien maksatusvaiheeseen eli yrityksiä on autettu raportoimaan tekemistään kehitystoimenpiteistä tuen myöntäneelle taholle.

Vaasan seudulle on haettu VASEKin yritysneuvojien avulla tukia seuraavasti:

• ELY-keskuksen myöntämää kehittämistukea 3 111 305 euroa
  • Business Finlandin myöntämää kehittämistukea 3 395 119 euroa

Lisäksi yrittäjät ovat saaneet apua ravintolatukien ja myöhemmin yleisen kustannustuen hakemisessa.

– Kevään poikkeustila-aika oli todella kiireinen ja tehtiin pitkää päivää yrittäjien avustamiseksi. Erilaiset tukimuodot ja niihin liittyvät päivitykset asettivat suuria vaatimuksia kohdennettuun viestintään eri kokoluokkien ja alojen yrityksille. Koko kriisin ajan olemme avustaneet tukihakemusasioissa ja tämä nosti asiakaskontaktien määrän ennätystasolle, toimitusjohtaja Stefan Råback kertoo

– Jouduimme maaliskuussa uudelleenorganisoimaan yrityspalvelupalettia ja keskittymään auttamaan yrityksiä koronapandemian aiheuttamien taloudellisten ongelmien kanssa. Samalla perustamis- ja omistajanvaihdosneuvonnan asiakasmäärät pienenivät hetkellisesti. Nyt lomakauden jälkeen tilanne alkaa normalisoitua, sillä uusia omistajanvaihdosprosesseja on aloitettu ja uusyrityskeskuksen puolella asiakasmäärät alkavat palautua normaaliin, yrityspalvelujohtaja Kjell Nydahl päättää.